Czy możemy rozwijać mózg całe życie? Na ile determinują nas geny? Czy każdy może „wejść na wyższe obroty”? O tym, oraz o tym, że mózg to nie tylko pamięć, czego możemy nauczyć się od dzieci i wiele innych – w rozmowie z Bartłomiejem Boralem, współzałożycielem firmy Best Brain.

Notatki:

Proszę, oceń ten odcinek i podaj go dalej;-).

Ja nazywam się Marek Czuma. Jestem inżynierem oraz instruktorem Big Data. Jestem również założycielem Riotech Data Factory i Akademii Big Data.

Transkrypcja odcinka

[Transkrypcja automatyczna, mogą pojawić się błędy]

Jakie są możliwości twojego mózgu? Jak go trenować, żeby nawet do końca życia zmieniać jego strukturę? Jak boostować umysł? Żeby wyzwalać możliwie duży potencjał? O tym wszystkim będzie w dzisiejszym odcinku podkastu Big Data po polsku. Zapraszam serdecznie, bo to jest bardzo wyjątkowy odcinek. Do rozmowy zaprosiłem eksperta specjalistę, którego szanuje i podziwiam od długiego już czasu, czyli Bartłomieja Borala. Pierwszego w historii Polski reprezentanta naszego kraju, na mistrzostwach świata pamięci. Wielokrotny medalista człowiek, który założył firmę Best Brain razem z Bratem Tobiaszem i żoną Asią. Film, która pomaga innym właśnie wyzwalać swój intelektualny potencjał. I dzisiaj opowie nam co robić, żeby podchodzić do swojego mózgu z głową. Ja osobiście korzystam z materiałów edukacyjnych firmy Best Brain od dawna, nawet byłem również ich klientem, także z czystym sercem mogę polecić i przede wszystkim od dawna już czekałem na ten wywiad. Od dawna się przygotowywałem i powiem szczerze ta rozmowa naprawdę może otworzyć oczy i zajspilować. Dlatego łówki, długopisy, w dłoń, kartki, na biurko i leciem restauraty. Cześć, witam cię w podkaście Big Data po polsku. Poznajemy tu wspólnie jak działa świat, który jak wiadomo zbudowany jest z danych i rządzony jest przez algorytm. Jesteś w dobrym miejscu, jeśli interesującie technologie, biznes, społeczeństwo lub pogłębianie swojego potencjału i to wszystko w kontekście danych. Ja nazywam się Marek Czuma, jestem założycielem Riotech Data Factory. Firmy, która pomoże ci zrozumieć Big Data, wymiarze technicznym i biznesowym. Nalej do kubka solidną podcję swojej ulubionej kawy. Pakuj swoje rzeczy i rusza i ze mną w tą fascynującą przygodę. Cześć, wartku, witam cię bardzo serdecznie. Dzięki, że zgodziłeś się spotkać i że udało nam się spotkać. Jest mi bardzo miło dlatego, że już od dawna was śledzę i zachęcam zresztą każdego do śledzenia bezbrajna. I co, sądzę, że każdy inżynier Big Data wyniesie z naszej rozmowy mega-megadurzo, bo praca taka operacyjna Big Data, nauka technologii, to jest coś, co jest absolutnie nierozirwalnie związane z naszą higieną mózgu. I o tym będziemy rozmawiać, ale chciałem zacząć od takiego pytania wejść tak na ostro. Zacząć od neuroplastyczności i podstawowego pytania o sprawiedliwość neuroplastyczności. I powiedzmy tak, zadałem pytanie i powiem krótko w kilku znaj sprawie, przemyślenie ich chciałem skontrować ze specjalistą, którym jesteś, jak to jest naprawdę. Chodzi o taki dilemat, czy każdy jest w stanie rozwijać swój mózg i czy jedni są skazani na bycie, powiedzmy, brzydko, przeciętnie jakami, a inni są genuszami po prostu się rozą. Ewentowanie mogą wypracować sobie ten genusz, ale inni z góry możemy powiedzieć, że nie. No właśnie, to jest moje pytanie. I jak ja się nad tym zastanawiałem, to moje podejście jest takie, że im więcej, ja spędzałem czasu na pracy z takiej intelektualnej, w której stawiałem sobie wyzwania i miałem naprawdę intensywne okresy. Tym bardziej widziałem, jak ten mój mózg jest w stanie się zmieniać, jak jest w stanie nagle z takiego drifowania skoczyć do naprawdę wysokich, na wysokie obroty. To jest jedna rzecz, ale też jak czytałem różne rzeczy na temat tego, jak podkręcić swoje obroty, a Bogdanem was na YouTube, to doszedłem takiego wniosku, że możliwości każdego człowieka poza jakimś pewnie marginalnym przypadkiem, gdzie ktoś jest klinicznie, ale tak normalnie, są tak ogromne, że dla mnie nie ma w sensu zastanawiać się, czy jesteśmy w stanie wszyscy dojść do tego samego poziomu, bo madmujemy czas i na nerwie. I jesteśmy w stanie na pewno się podkręcić na takich poziomów, że będziemy robić niesamowite rzeczy. I to jest moje podejście, ale pytanie, jakie jest twahome. Bo i zresztą, oczywiście na Ostrą Marku rozpoczęłeś. No pierwszy witam serdecznie ciebie, bardzo dziękuję za pruszenie. Świetnie jest być po drugiej stronie podkastu, gdzie na co dzień prowadzę wiady, zapraszamy gość do naszego podkastu. Także witam wszystkich, którzy nasz tłuchają. Marku, pamięć tak. To pytanie, które zadałeś, przysłaś się, jak by powiedziałaś, to już od paniu telefonków w głowie podrodzę, że to nie zgodzińkę, byśmy o tym porozmawiali, ale chciałbym też pójść kolejny. Więc postaram się jakoś skomnesowa, gdzie to było, co to pytanie. Oczywiście z jednej strony może powiedzieć, że on tak może ten nemcej nie pytać, na przykład, ja mówię, że można tranować mózki, i chrzyszymy o tym, ale o plastyczności, nasze karzy, można utenować, no i odpowiedź z oczywista. Ale to nie jest też takie oczywiste, kiedy się patrzy na tą różnorodność rozwoj intelektualnego osób, bo opunakcja. No bo można powiedzieć, że rzeczywiście każdy w klasie miał kolega, który nie urodził sobie albo koleżankę, albo miał kolega kolega, która zawsze mi się śmialiśmy w dicełą, że mieć taką jedną koleżankę, która była niesamowite, na pewno niesamowite, jeżeli chodzi o oceny, o co, jak nie tylko na wyników, i tylko mówiliśmy, że nas nie jest zaś taki, moi rodziców nie jest za taki proces od naszej głowy, jak ona ma. Oczywiście było to od formie żartu, ale mamy takie doświadczenie i trochę nam się to gryz jest taką tendencją tego, co słyszymy, że każdy może rozwiniąć swoją mocno bardzo wysoki pośm. I w moim odczuciu naprawdę 90%, 9%, w co to jest słowę, 99% wszystkiego, co intelektualnie osiągamy, wynika z naszej pracy i z naszego doświadczenia rozwojowego. Oczywiście jest jakieś, jakaś część, czy to będzie 10%, 1%, 30%, która wynika z naszego pochodzenia z względów, mam przekazywane, bo oczywiście człowiek rozwija się ewolucyjnie, jeżeli nasi przodkowie uczyli się czegoś, przesyliła się po kolei, to nam przekazywane już w genach, że my też coś umiemy, tak, kiedy słyszymy szereg to musimy oderywać swoją uwagę, więc zagrożanie, bo jak jakiś dzik i zwierzch kiedyś, czajnij się w trawie, to musieliśmy uciekać, są elementy, które mogą nastawiać trochę wyżej w poronaniu z innymi, ale i tak to jest bardzo znikomaczenie, że tego co możemy osiągnąć. Leuroplastyczność to jest bardzo ciekawe, pierwszy człowiek, a zimowa mówię na terminie i spolski profesor Jerzy Konorski, mało o tym, więc jeśli tam Polacy górą tutaj siłą, cieszę się bardzo, że w tak ważnej dla mnie działać, tak jak Polak Polski Profesor jest taką waszą postacią. I dla każdego, można się interesować zbieranią znaczków, ale zmieranie znaszków nie będzie dla każdego, aż taki istotny, jak leuroplastyczny. Tak jest. Nie opacenia, że jest rzeczywiście fenomenalna, bo mówi o tym, że nasz mózg może mógł rozkwieźć przez całe życie. To jest, że nasz mózg wewnętrz w chwile o tym, że ciąża twardziesięcie i bardzo dobrze, że dla trwa, bo nie jest ani za długo, ani za krótko, mężę za się stali zorientować, że rzeczywiście będzie ojcem, a kobieta jakoś psychicznie nastawić na to, że będzie ten poród i tak dalej, i upąbieg i do to każdej kobiety, która podejmuje wyzwanie, by ciała mą i urodzenia dziecka, bo chleczowa. I ojców też to przyjęć, to już się oczywiście, ale dlaczego dąży? Że człowiek bardzo, bardzo potrzebuje dobrego rozwoju od samego początku, jeśli dużo o tym już mówi, czyli z tomulowaniem mózgu poprzez muzykę, w ciąży poprzez brak tych stresu i kwasy, kwasy lecha, i tak dalej, to jest bardzo ważne. I o tym wiemy, ale troszkę zapominamy o tym, że zaraz po urodzeniu ten mózg się cały czas rozwija. I ten rozwój mózg się indynie kończy. To jest dużo odpowiedzią swoje pytanie konkretnej, nigdy nie kończy się nasze zleszcze komusty. Kiedy czuważano, że rodzimy się z okolą z tłumienia w nami neuronów i tracimy te neurony przez całe w nasze życie, ale jest i te dużo, że generalnie staczę na te 80 lat. I tak dalej dajemy radę, na radci, którzy stawą za dużo, to mają po tym problem z demencją. Oczywiście tak nie jest, zostało to balone. Neurony powstają cały czas, czyli komórki powstają cały czas nowe i nigdy nam nie zabraknić neuronów. I cały czas możemy rozwijać sięć połączeń. I to jest druga rzecz, o którym, która jest poezjąt sobie pytanie. Czyli tak naprawdę to, co powoduje, że jesteśmy bardziej lotni, że tak mogę powiedzieć, to jest między innymi wielkość się. Liczba połączeń, które wytworzymy naszym mózgu. I one się bardzo mocno tworzą do 5 roku życia, postaję około 50% wszystkich, które wytworzymy przez całe życie. Ale to nie jest tak, że potem już nie zjedzieje. Potem cały czas możemy tworzyć kolejny. Tylko problem jest tak, że my w wyku, około 26 lat, bardzo zmniejszamy liczby tworzenia wypołączeń, bo wchodzimy ten urutyne, bo już kończy ten interdystrypinalność naszego uczenia się studiów rozwoju, tutaj relacji poznawania nowych osób. Jest praca, jest rodzina, jest pewien ryty. Nawet jeżeli ktoś powierze ma kreaty nowe prate, ale to jest cały czas jedna praca, a nie cały czas rozwoją interdystrypinalność. I rzeczywiście to widać na wykresach, że pierwsze tę pnięcie pamięci jest on w dźsum rzostu roku życia, a drugie tę pnięcie są po 60. O odpowiedź samaść na różne rzeczy. No bo przechodzimy na mertura i znowu jeszcze bardziej poziomów z tematry. Niej tych połączeń, wytwarzam. gdyby człowiek siodzi po 9 miesiącach, ale poziom rozwój jego mózgu jest dużo mniejszy, proporcjonalnie, niż poziom rozwoju mózgu z saku w lesie rozom, innych saku w lesie rozom. Czyli, żebyśmy porównali moment rozwoju mózgu w momencie porodu, u człowieka, a na przykład u słonia, no to człowieka jest to, jest mózg jest o wiele mniej rozwinięty proporcjonalnie z tego, co będzie w przyszłości, niż u słonia. Dlaczego tak się dzieje? Ponieważ nie zmieścić byśmy się w drogach rodnych kobietach, gdybyśmy czekali na rozwój naszego mózgu, byśmy mieli w byt duży. I to, co byśmy zrobili przez pół roku dalej wonie matki, musimy nadrobić przez dwa lata naszego życia, bo mózgu mógł dzielić tą energię, nie tylko na rozwój mózgu i trochę ciała, tylko musi się nałóć chodzić, musi trawić po okarień, więc przez co siłą rzeczy, ten proces się wydłuża i dopiero około drugiego roku życia poziom rozwoju naszego mózgu jest na tym poziomie, co innych saku w momencie urodzenia, proporcjonalnie oczywiście o tego, co jest, jak jesteśmy słowa i wyrosłymi. Dlatego tak turboważne jest te pierwsze dwa i pięć lat życia człowieka. Ale dobra, wiadomo, że jest taka, że nawet jeżeli nie zadbaną, to nas w sposób idealny laboratoryjny i nawet jeżeli mamy dzisiaj 60 lat, to dalej możemy ten mózgu bardzo mocno rozwinąć. Widziałem jakieś czas temu takie badania dotyczące geniów, że u dzieci, gdzie badano na początku drogie edukacyjne i nie po, ale tym po kilku latach, gdzie ten, gdzie określono, ja zrozumie pamiętam, jakie to były wytyczne, ale że określno, ja zrozumie, co to znaczy geniusz, gdzie prawie każde dziecko spełniało te wymagania, co dojszokujące. I po kilku latach, po, zpadło do poziomów, do takich powiedzmy przeciętnych dość, czy to jest po imienstaniem kwestia normalnego rozwoju, czy tego, że mamy problem z tym, jak rozwijać dzieci w tym jekuszkolnym. Myślę, że dwóch rzeczy bardziej, bardziej tego drugiego, no ale problem, bo, jeżeli mówisz o teksaniu badania, o których ja myślę, czyli o teście na inteligencję rozbierzną, który polegał na tym, że poproszono dzieci wieko 3 do 5 lat na wymyślenie, jak największe liczby zastosować z pinaczek dułowego. I określono, że każdy to wymyśli ponad 100 jest geniuszem, jeżeli 98 bodajże, że procent dzieciaków zrobiło ponad 100 zastosować z pinaczek dułowego, czyli na pewno może, bo to że jesteś jako otwiera czy do karty SIM, albo jako tam gumkę do włosów, tak dalej, to jest trudne. Możesz sobie wrządzić papierego cukierka i spróbować wymyślić, chociaż 50 pokratuluję, wyjeślał, uda wam to zrobić. I na tej samej grupie dzieci po 5 latach, czyli były to dzieci już wieku, nawet nie po 5, to przymowie, po kilku latach były to mniej więcej dzieci, po 3 latach wieku chyba 80-85, 8 ze szczegółgo, czyli potem ta pierwszej przejrzy obleku. Tak, te młodsze dzieci już były tak wieku mocno przedszkolnym, wchodziły w szkołę, a te trochę starsze zbadania już były na pojeższe latach edukacji szkolnej, to tylko szpłowa tych dzieci osiągniętego poziom geniusza. I z jednej strony oczywiście, a my tutaj biologię, która jest bez litozma, to znaczy nasz mózg bardzo mocno, to nie połączenia. Dlatego mamy, jakby nie możemy bardzo na nastolatków, tutaj nas kakiwać, że mają dziwne pomysł, bo tam się z każdym dużo temu zbudzuje, tak na statyk. Nasz mózg bardzo, bardzo dużo buduje tych nowych połączeń, bo się uczy i wszystko, wszystko, jakby koduje. Każdy nowość doświadczenia jest jest testowaniem, tak, przez dziecko nowego doświadczenia, czy smakowego, czy rawitacji, czy cześć ucholwiek innego. Ale potem musią rytuje, że on nie może dalej tak grobić, bo za dużo energii jego mózg zjada, nie wiem, czy wiecie, ale do drugiego roku życia 50% z wszystkiego, co jedno idzie tylko na mózg. 50%, tak, połowa jedzenia idzie tylko na sam mózg. I teraz jeżeli mózg, bo się w takim samym tempie rozwijał cały czas, to w wieku dorosy musieliśmy zjarać 40 tysięcy kalor i dzienni. Może nie mieli byśmy problemu zotyłaściał dzięki temu. Chcę, że myślę, że myślę, że po prostu system trawiony by tego nie wytrzymał, tak, nie jesteśmy tego przez stosowani, przynajmniej teraz Michael Fels bodali, że… Rwdy aż 40 tysięcy kalorii? Tak, 40 tysięcy kalorii. Michael Fels wiem, że zjadał 10 tysięcy kalorii, kiedy mu w swojej sztołej formie. I razy pomysł, proszę pomysłaś nie, Michael Fels multimediali, stalin piński, sport i wszystko 10 tysięcy dał rady przetrawiać. A my tmiedzimy, każdy człowiek mu nie zajeść 40 tysięcy, więc mus się lętuje halo, to jest niemożliwe, żeby mi tak działał i zaczyna upcinać, no co jest niepotrzebne. I z tego powodów wynikania nasza problemem z naukompotem. Z tego powodu, że nasz mózg jest super inteligentnym leniom. To znaczy, oni są inteligentne, dlatego że chce mieć zapasy energii w razie potrzeby, na inne rzeczy, które potrzebujemy się uczyć fizycznie na ucieczkę, na przetrwanie i tak dalej, bo to jest jego postawa funkcja. Więc jeżeli on nie czuje sensu zdobycia jakieś umiejętności, jakieś wiedzy, to on nie będzie jej zdobywał, po prostu będzie wszystko robi, żeby nie zdobyć, żeby nie wydatkować na nim niepotrzebne i poezmy energii. I teraz jeżeli mamy taką sytuację, że w szkole nauczycielni nie zaciekawy na zanę tematem, no to co, się tam, mi się zamy do książki, mówił, jak mi się tego nie chce uczyć. I wtedy mózm mówi, i nie będę się uczyć, nie będę musiał wydawać tej energii. I automatycznie od samego początku robi wszystko, żebyśmy się nie nauczyli tego, bo dla niego to jest jasne segnał, ty tego nie potrzebujeż. Jak bardzo szybko byśmy nauczyli się języka od tego, gdybyśmy zostali postawieni w opcym kraju, bez żadnych możliwości traza torów środków do życia. Myślę, że zdajęoby nam to około miesiąca, żeby rozmiarć sposób komunikatywny i dla każdy każdy człowiek i tego nauczył, bo mózby widział w tym dużym potrzeby. Ale jeżeli my próbujemy się nauczyć języka włoskiego, bo chcemy jechać za rok na decyję na wakacje, to marnę na szansę się dobrze go nauczyłem, motivacja jest niewielka tym bardziej, że wiemy, że poradzimy sobie tam bez języka, bo napiszemy w Google Tłumaczu i nam przetłumacz. To jest właśnie bardzo powiązane z tym, że nasz mózg jest inteligentnym leniom, więc trzeba go dobrze stumulować. I tu jest odpowiedź na swoje pytanie, tam drugą część. Tak stumulowanie mózgów szkole jest słabe, słabe, nieprzystające do nowych badań na temat mózgu. I można bardzo fajnie wyćwiczyć u nas, umiejętność tego myślenia wielkie runkowego, co o ten test z pinacza biorowego pokazywał. Czyli pokazywać dzieciom różne dojścia do wyniku, a nie w pakowanie i jedną ścieżkę myślenia, wierę z hemat, wierę z hemat postępowania, chociażby na matematy, co trzeba związać z danie, trzeba tak napisać, dać dziecku testować i powiedzieć, że błędy są super, że on może powieniać błędy. I przez to, przestaniemy zabijać tę kreatywność, która jest naturalnie w nas udzieci. Ja jestem zaszokowany rozwojem mojego 4,5 latka. Teraz 2 latka też, czy to nie jest to sama osoba. Wykreślać 1, 4,5 latek, 2,5 latek. I to jest niesamowiter, jak ja widzę, jak się rozwija nie w jednym kierunku. I gnać, którego tabena można podciękak tego podkasta dosłyszeć, szczególnie podciękuj numer 0, zapraszam, to jaki dziny byśmy nie pokazali, która go zainteresuje, on zdobywa wiedzę, często większą nisza. I to nie jedzie dzina jakaś tam dziwnanie, tylko że ja nigdy o tym nie myślałem, bo naprawdę są rzeczy, jakichś oczywiście sądzę, że rodzice nie będą zdziwienie, jak powiem, że maszyny budowlane, maszyny rolnicze, to są rzeczy gnać bardzo lubi. I on poprzez tożymy z moją żoną, od początku, będziemy nadciestnę to, żeby tam, gdzie chce, tam nie przeszkadzać, tam, gdzie się da pomagać, jest teraz mnóstwo wspaniałych możliwości książek, tylko dla rodziców pod powiem, taką serię książek, mądram jeszcze nie wiem, czy znasz, to jest rewelacja. No to Masshev po prostu kilka dziesiąt książek, takich małych, gdzie uczą konkretnych elementów, konkretnych zawodu w jakichś aspektów życia, w sposób tak przystępny, że ja zdobywam wiedzę, które nie miały wcześniej. I on to łapie i on nie łapie rzeczy tylko, np. związanych z maszynami, ale łapie rzeczy nagle się interesuje, jakimiś widać, bardzo dużą elokwencję wyjątkowo dużo, większą niż większość moich kolegów, koleżandek, lubieśników. Naprawdę często i nie żartuję tutaj. Widać uniego zainteresowanie matematyko, widać z tymi maszynami cała masa rzeczy, który on po prostu łapie. I to nie jest, widać, że ten mózg nie jest ukierunkowany tylko na jeden obszar, ja często się mówi, że jest tym psztusłowcem, humanistą, tylko naprawdę łapie wszystko, jeżeli on zostanie zainteresowany, czyli to jest to, co ty mówiłeś. Pytanie do ciebie, czy to mykrożek, którego na pewno znasz, mówił jakiś czas ta oparalatną słucham takich wypowiedzi, w której powiedział coś, co jest kontrować synę, czyli że geny nie mało nic do rzeczy. Powiedział, że dziecko lozi się geniuszem, jak się mu zapewniu odpowiednie warunki, on będzie geniuszem, będzie się rozwijał i ten, to my zabijamy dziecku ten potencjał, a geny to zaknął bardzo. Zakładam, że nie chodziło mu o to, że w ogóle geny nie mało żadnego znaczenia, tylko po prostu chciał uwipuklić, ale czy to faktycznie tak jest, że jeżeli ja jestem na przykład, bo ja dokładnie jestem, ale jeżeli byłbym typowym ścisłowcem, bo jażona byłaby typowym ścisłowcem i jej rodzice może być za tak samo, to czy to z góry skazuje nasze dziecko, na to, żeby było tym typowym ścisłowcem? Czy… Dlaczego? To jest bardzo ważne pytanie, i jakby bardzo chciał, żeby to dobrze da odpowiedź wybrzmiała, żeby trochę… Ja to próbuję trochę zmienić tę świadomość rodziców, że podział na wzrokowców, słuchowców, jest dużny, jest plus uszczuczny. On nie ma prawie nic wspólnego z naszej genytykomitów, jest zgodzę, tak? I zaszczy, żeby to zobrazować, robię prosty test, nie? Że proszę, możecie zrobić ze rątem test, teraz powiem trzy wyrazy i wyobraźcie sobie. Kot, obiad. Parysz. I co by się pojawiał w głowie? Czy ktoś zobaczył napis Kot? Ja powiedziałam, żeby się zobaczyli wyraz. Lubię się sobie wyobraźni, wyraz, powiedziałem wyraz. A wy zobaczcie, czy nie kot? Potem obiad, pewnie obiad, który lubicie, albo troszkę nie dliście. Ja używaży mózg nie ma bezpośredniego obrazu tejże, czy czy nie, to nie parysz. To prawie była to wierza i fa, czy pierwsze skojeżdżanie, które jest zimbolem. I… Z czego się idziesz w mojej głowie, człowieku? Wyśwąt. Słagujesz się zemieram. To jest takie, no, oczywiste, nie? Że no, jeśli obrazamy, ale… Ale to jest podstawa. My jesteśmy wyobrażeni wcami. Nie jesteśmy ani wstrokowcami, ani słuchowcami, ani humanistami, ani ścisłowcami. Nie, my jesteśmy wyobrażeni wcami. Wyobraźnie jest potężnym narzędziem, które u dziecka, które się rodzi, jest… No i takim… To nie wiem, przewodnikiem po wszystkim. Podziecko nie wienic. I ono musi sobie wyobrażać, tak? Dlaczego to działa? Dlaczego ja spadam, kiedy… Z siebie wrócę na bok słuszka. A dlaczego ja czuję kfaśność, kiedy… Jest cytryna i kiedy jest pomarańczam, i może to są dwa różne owoca, tu i tu czuję ten potony smak i tak dalej. I tak, on musi sobie to wyobrażać. I ta wyobraźnia jest bardzo, bardzo ważna, ale potem jest bardzo skłaszczana, bo dajemy dziecko w schematy. Tak, wpuszczamy je w system szkolny, który jest zerojedynkowy, czyli dziecko idzie na język polskich, gdzie ma bardzo mocno stymonewane umiejętności, tak zwane lewo półkulowe, czyli tam, te które bardziej zregułam, garzują lewą półkule, czyli takie bardziej konkretne rzeczy, porównywanie, segregowanie i tak dalej. Podczas na przykład język polskiej mógłbyś bardzo mocno pałą półkulowym. Mamy moglibyśmy zadbać o to, żeby dziecko narysowało, to jak rozumie np. czym jest przymioty. Nie? Wiałeś jakieś takie zadanie w szkole nigdy, nie? A dziecko by zrozrobiło. On narysowałoby, co to jest przymioty. Jest taka neglota, mówi o to, on jest słośna ją, kanrobiń są, które myślę, że jest wielosooznany, jako to autorytet, gdzie dzieje nauki. On opowiada na panelne proteo, dziewczynce, która coś, że sełana karty, podchodzi do niej nauczycieli, pytać, co robić, ma mówię, zróżuję Boga. A ten nauczyny mówi, ale jak to przyrzniknie, jak był wygląda, nie już za 5 minut, cały świat będzie. Będziecie. Jakby dziecko wierzę, dziecko wierzę, że wyobraźnie jest im naturalny. I tutaj, dlaczego to robienia ten sam, to odpowiedzia, to jest pytanie. To, że dziecko, dwu ścisłowców, będzie się słowcem, jest wysodzę prawdopodobny, ale nie dlatego, że ona się takie urodziło, tylko dlatego, że w takim środowisku przebywa, po prostu, nie? Jakby to jest zupełnie naturalne, to nie jest niemawtym nic złego. Tylko chodzi o to, żeby zadbać, o to, żeby dziecko cały czas myślało wyobraźnią. Ja jakby, uważam, że jedną z bardziej fenomenalnych, najprostszych rzeczy, którą można zrobić z nami dzieckiem, to powiedzieć mu o atomach, takim, żeby trzladkowi powiedzieć, czym jest atom. I potem, bardzo wiele pytań, to jest pojawią do 7 roku życia, jest dużo proszę od objaśnienia. Jest nawet książka, która to pisuje. Jest taka cała celia dla maluchów, nauka dla maluchów, gdzie właśnie fizyka chemia, na powiedziałem, takim, nie spodziewali, byśmy się a jest wywytłumaczona, tak prosto, właśnie, a to jest piłeczka, to piłeczka jest ma swoje, mu plusi, kim aminusiki i to wszystko jest, potem, ja, ja potem myślę sobie, no, co my, no, tak. To co, to jest. Zobacz, że chemia fizyka chłodzą w 7-ej klatie szkole postowej, nie? Czyli, ile, ile wiedzę musiało dziecko stopywać, która jest opartna świecie, w którym wącymiamy, który jest bardzo mocno fizyczno-hemiczny, tak, bo jest złożony z atomów i on działowania sił między nimi, czyli fizyka i chemia. A dziecka, gdyby bez tej wiedzy jest postarana przez tyle adedukacji, a wystarczy powiedzieć, to najprost, że prawidua i dziecko już to fajnie połkłada i wyobrazi. Dlatego wyobraźnie jest tak potrzebna, i dlatego mamy tak duże problemy, że jest to w szkole właśnie z tymi przemiotami, które są bardzo, proszę powiedzieć, takie grzumi abstrakcyjne, bo ta fizyka, to taka, tamte wzory, jakiejś prędkość, dlaczego jest ten problem? Dlatego, że nie, nie, nie a tych podstaw, a dziecko ma już zabitą wyobraźnienie, dlatego my na tych, na naszym sanicjach bezbrań, które, które robimy, tak naprawdę rozwijam u dziecka wyobraźnie. I pokazujemy ten świat wyobraźni, że on jest bardzo uporządkowany, że może on bardzo świadom jest tej wyobraźni korzystać. Kiedyś też słucham takiego, czy nie pamiętam, co to już darm tę było, jakiś, jak i by profesor to, to tłumaczył o tym, że, jeżeli masz dobrze rozmiejętą wyobraźnie, to, to potem masz na lekcji fizyki, na przykład naukę oprądzie, nie? I to po prostu wyobrażasz tą tą rzekę tych elektronów, które się poruszają i dać się, by to wszystko oczywiste, nie? A kiedy nie masz na jej wyobraźni, próbujesz to zrozumieć logicznie, no to się duży problem pojawia, do tego, dlatego te geny mają o tyle znaczenie, to z napomógów powiedziałem, że jest jakichś ładunek tych genów, który, już można powiedzieć, ja ładnie nie gamów, jest jakaś porcja tego, tego startowego, płap, tak? Bo trochę inaczej się rodziły, dzieci tysiąc za temu, trochę z innym, z innym rozwojem, trochę innymi doświadczeniami przodków, niż teraz, aczko, bie w tysiąt lat, to jest bardzo niewiele, bardzo niewiele. I to też jeszcze jedną rzecz, za nim, za, za zanim się dopuszcz do kolejnego pytania, przepraszam, Marko, ale, ale te, te, pytania są bardzo trafione od ciebie, i chciałbym chociaż, też, też, przesizm się w ten temat, ale powiedzieć, kilka konkretów, jeżeli byśmy porównali, czas, od kiedy pojawił się człowiek na ziemi, znaczy nie wiem dokładnie, kiedy się pojawił, ale mówię o datowaniu szczątek, asylopiteka, które znajdzie na 20-40 milionami, więc latwstecz, jeżeli byśmy to porównali do jednej doby, czyli że doby temu powstał człowiek. I teraz się kończy doba, to, tak naprawdę, dwa, to naprawdę internet pojawił się, internet pojawił się od 23,59,59 seków, czyli nasz musł ma dobiór o sekundę, żeby w ogóle pogarnąć, że się pojawił internet, nie? Coś, co teraz terminuje, większość naszego życia, większość, aspekt naszego życia, że my sieci, ale połączenie, i nasz musł potrzebuję czasu, znowu, nie wiem, z tu, dwóch, tu trzystulat, żeby w ogóle, ogarnął to, że jestem internet, że to jest jakaś nowość, na ich dzieci, które będą się rodziły za 23 lat, będą się rodziły trochę innym, ładunkiem, genetycznym, takim znaczeniu, że ten musł będzie już troszeczkę inaczej się kształtował, bo jest doświadczenie i już pokoleń, które, które jest… Na starcie, tak? Zobaczaliłyś, i to jest ten start, i on rzeczywiście jest ważny, ale on jest ważny, tylko, tylko, jak gdyby, w małej części, potem, potem chodzi o to, czy my zadłamy o to, żeby nie blokować, to co powiedziałaś, pięknie, otwolić, żeby nie blokować, dziecku, i jego, rozwoju, po prostu, nie blokować, nie przeszkadzę, tak jak w ogóle każdy mówił, on w tym umumno, na cere, jak samą relicę, przede wszystkim, nie szkodzi, nie szkodzi, wyobraźmy. Jedna rzecz, którą chciałem jeszcze dodać, też w kontekście dzieci, bo dzieci potrafą być ekstremanie inspirujące, w tym rozwojowym kontekście, to, warto, żebyśmy my sobie wzięli coś, takiego, co zauważyłem, bo to bardzo może nam pomóc, rozwoju już poza, jakimiś możliwościami intelektualnymi, żeby po prostu założyć, że każdy temat jest dla nas, nie każdy temat jest dla nas z takim kontekście, że musimy się na, na temat, nie go wypowiedzieć, ale każdy temat jest dla nas, żeby się z nim zmierzyć, intelektualnie, i żeby postarać, żeby go zrozumieć, nie ma czegoś takiego, że coś jest bardzo skomplikowaną, działką, więc w związku z tym, nawet nie mam co podchodzić, no i którzy nie zrozumiełem wszystkiego, albo zrozumiełem, bo nie ma uczęść, to nie jest problem, ale mam wrażenie, mam przekonanie, że bardzo dużo ograniczeń jest, przez sam ten fakt, że jak coś jest dla nas, że nie zrozumiełem, to w ogóle skreślamy siebie samych, gdzie ja widzę, że mój ignaś nie ma problemu z tym, żeby to ostatnie tygodnie akurat, nie mamy w ogóle problemu z tym, żeby dyskutować na temat czarnej dziury, i tego, i on ma delemat, jak się światło zachowuje w osobliwości czarnej dziury, i bo, skoro zachory z on zdarzeń, jakoś tam dochodzi, potem sobie wchodzi, to co się dzieje z tym światłem na końcu, nie? To nie jest pytanie, w którym nie można się zmieszyć, no, można nie znać odpowiedzi na nie, ale zmieszyć się można, i dla niego to jest naturalne, i dla nas też sądzę może być naturalne, z taka mała inspiracja, a do którego roku będzie już do końca, ale czy potem jeszcze jest jakiś etap, który jest czysto związany z biologią, nie związany z tym, że odpuszczamy, tak jak, w roku, tak jak będzie, 26, 60, prześcia na merturetko, biorąc pod uwagę czysto w biologię, czy jest jakiś moment, w którym możemy powiedzieć, no, Dlaczego już się nie nauczysz? Nie, nie ma, nie ma tego momentu, jest moment dojrzałości mózgu, i one jest trochę, trochę gdyby, tam się trochę nam rozjeżdża teraz, ostatnio słuchałem takiego wykładu, były no, tak jak w spotkaniu, no, tam, indienencyfrowej i tak dalej, i, i, że trochę nam się rozjeżdża wiek, wiek biologicznym mózgu, dojrzałość biologiczna, dojrzałością taką emocjonalą, nie? i, i, badania teraz wykazują, że tak naprawdę 29 rog życia, że mózg, mózg jest tak naprawdę dojrzały, w tym momencie, tak w pełni, można powiedzieć dojrzały, nie? 29 rog życia, że jesteśmy jakby trochę te syuszcze, dyspój, psychofizyczno, biologicznie, rozwojowo i tak dalej, nie? To, to może nam mówić, o pełnym rozwoju mózgu, i o, o tych, o tych tę knięcia, który jest muntrudniam naturalny, to, że kapami przystaje się na rozwijać, też nie za, naturalny, tak, to jest wynikawaśnia z naszego typu funkcjonowania. Najstanszy uczestnicznych zajęć, ma ponad 80 lat, i oczywiście jeżeli wchodzi już demencja i, czy i it’sheimer, tak, to są rzeczy, gdzie, gdzie można, można pracować, tak, mam, mój znajomy Amerykanin, lec on delizon jest mistrzem stanu zjednoczonych, zapamiętywalił, on ma taką fundację climbing from memory, i on właśnie, to jest taka fundacja na rzecz sportu pamięci, i osób chory najstajemera, tak, to są jakby takie wyłączone rzeczy, i rozmawiając inki, gdy się nagryłem, mówi, że nie, nie można, gdyby cofnąć najstajemera ćwiczeniami, ale można swobłoni się jako postępowanie i trendieniem muzynie. Jest takie doświadczenie, które było takie wielkie badanie ektif, które są badanie w Stanach robione nad bardzo, bardzo dużej próbie osób starszy. I tam, no to jest, to jest kopalnia wiedzy o w ogóle muzyw i tak dalej, ale jak, tak mówiąc, to jest taki małym jednym wycimku, tylko panania, okazało się, że trening, teraz niepłanych wartości, ale tam wodaj, że było około 10 do 20 godzin treningu muzgu, który był rozłożony, na pewno i bo więcej, 20 godzin tego treningu, muzgu, rozwiącego właśnie, właśnie muzbo z względem, i w iść połączeń, myślenia wielkronkowa, jako w konoja z rutyny, czyli poszła po nieźnic, no co to jest, w 10 czy 15 godzin treningu, on dalej efekty dawał po 10 latach, po 10 latach pod tego treningu, cały czas był widoczny efekty w muzgu, i ryzyko Aice Harmera było po lejrze o, tam 20 czy więcej, procent mniejszego osób, które zaangażowały się na ten 10 czy 15 godzin trening swojego muzgu, nie? I, i kto po 10 latach było to widoczny, nie? A jeżeli jeszcze tam, po 5 latach był taki, interwencyjny trening, znowu parę godzimi i treningu, to, to ten efek był bardzo, bardzo mocno, wadaj, wzmocniony, wzmocniony. Więc teraz, może by bardzo mocno, cały czas rozwijać swój mózg i nigdy nie jest dla to za późno, ale i wcześniej tym lewien, bo budujemy sobie tak zwano się, to jest bezpieczeństwa, o tym mówikac i róbim w swoich książce Kimber Brown & Life, w jakiej, bo właściwie, jednej z najważniejszych książek odleściem ten jego muzgu pozbędem właśnie denencji, i bo godę rozwoju, rozwoju zabezpieczenia swojego muzgu na przyszłość. I właśnie, oni, oni mówią o tym, żeby budować się bezpieczeństwa, czyli ten trening, który wkładamy wtedy, kiedy nam nie jest źle w naszym mózgie, myślę, że to jest suchac schające tego podkasy, lepiej to zrozumieje, mieć osoby, które, które się nie, nie są biedej, tam, jak więc sobie wyobrażałaściem biedej, tam nie, że mamy bardzo wiele informacji rozrzuconych przestrzennie i musimy jakoś je powiązać w ewoliczny sposób, czyli mamy taką matę, na polskie, mamy super dużo drugą autostrad i, i może powiedzieć, że po co, po co budować trzy autostrady, kiedy może połączyć wcześniej z szaszowym i jedna autostradą, to po co jeszcze budować przez wrocław drugą alternatywę. No, po to, że jak ta się zepsuje, to pojedziemy dłużej, ja pojedziemy przez wrocław. I tak samo jest z waszy mózgiem, że teraz możecie wydawać mi, potrzebujemy większej ikułącznie, posywyjradzimy, bo, bo, w ramaniu funkcjonujemy, ale właśnie, te biedrani, muzgu ztymulują, muzgutworzenia, dodatkowych ścieżek połączeń, przez co, przy, za nizbaniu, przy utracie tych, które istnieją o pogorszeniu jakości, będziemy ukorzystać z innych alternatywnych, drug, myślenia, czyli tych, tych ścieżek, które wytworzy, i ta się, właśnie, będzie z tą sięcią bezpieczeństwa, że będziemy mówić z jej korzystę, kiedy będzie nam potrzebny. Jest taka książka, której autorku jest Lisa Genowa, zrozumieć pamięć, która mi otworzyła oczyna, to jak straszną chorobą jest Alcheimer, ale, polecam każdeum, bo to jest książka też tak, trochę, pod kątem godnościowym podchodzi, i, mówię, też to coś dość, szokują, co dyskusyjnego, czyli, że jesteśmy, na koniec mówię, że jesteśmy czymś więcej niż tylko, nasza pamięć i nasze wspomnienia, wątęście właśnie do szamości swoje, ale to, natomiast, temat, na inno rozmowę, a ona właśnie nam mówi o, tym, że może, być taka sytuacja, że mamy Alcheimer, zresztą, długo się nie dowiemy, że mamy Alcheimer, a właśnie, strasznie wolno rozwija, i, i do końca życia się nie dowiemy, że mamy, mimo, że on działa tak, czysto chemiczno, fizyczno, biologicznie, dlatego, że mamy na tyle dużo, zbudowanych, i komórek nerwowych, i połączeń między neuronami, że on po prostu, no bo on zjada te komórki, tak, jeśli dobrze rozumiem, i on po prostu będzie miał zaduszą do zjedzenia, mówiąc kołychwialnie, więc, nie objawi nam się ten Alcheimer, w takim strasznym wydaniu, ona tak pisała. Wsztym mowa była tutaj też, od czymś, co się nazywa, studium zakonnic, gdzie właśnie sprawdzali, badali zakonnicę przez długi czas, i po śmierci, u wielu z nich, widzieli, fizyczne, biologiczne, biologiczne, chemiczne, oznaki, w mózgu, Alcheimera, natomiast nie było żadnych oznek, w międzyczasie. Ja słyszę, jakby, Alcheimer mógł ogromny temat, na osobno rozmowę, i myślę, że cały czas jest bardzo niskaś wiadomość, bo by tego, czym to jest choroba, i tak nawet jeszcze w Polsce, nie mamy, tak dużo jego doświadczenia z tą chorobą, ale to myślę, że przyjdzie ogromnym uderzeniem, niebawem, poprzez praki hygienicyfrowej, to po prostu, że, jakby Alcheimer jest funkcjonowany z uzutratą osłonki milijnowej też, nie, która jakby jest bardzo ważne przesłaniu informacji w mózgu, i już podzanie powoduje te problemy poznawcze między innymi, a na przykład, do tego jego roboczycie, a tą słąkę milijnowej się budują, i oglądanie, oglądanie ekranu, w zliwieskiej światów, przez małe dzieci, zaburza ten proces. Ja jakby to dopiero wyjdzie pewnie za, jak to pokolenie, który matresam, koło 20 lat, 15 lat, które cały czas jest zwykanie od małego, będzie wchodziło w tym wiek, powiedzmy, 60 plus, to wtedy może się okazać, że już jest zapuśnowi i nie ma to zbierać po prostu, i to jest, to jest bardzo przykre, ale, dobra wiadomość, wstaka, że możemy pod ćwiczyć nasz mózg i naprawdę spodować, grotę i alternatywnych połączeń, i trochę, trochę, jakby się zabezpiezać przed, przed tą, też naturalną utratą, bo to nie jest także, że my nie tracimy te połączeń, to jest normalne, i, tak jak skarzy już mówi, że trzeba pod ćwiczyć mięcie, żeby na starość nie, nie wsiadzić w łóżku, to wykorzystać z emerytury, w reakcami osmózgiem, nie, pod ćwiczmy dzisiaj, żeby potem umówić niego lepiej korzystać, nie, zwiększły tą szanse na to, że będzie nasz mózg dobrze funkcjonował. Wspodź. Tak, ale właśnie tak, mówisz, ale sami, że może podoślałem, w jakiej dzień dzień, ja mam nadzieję, że uda mi się ciebie jeszcze zaprosić tutaj raz, z tego naszego brata, może mi, pomożesz, przekonając swojego brata, żeby też ona znegoś ciebie. Wspodź. Wspodź. Wspodź. Wspodź. Ale chciałem, bo, do tej pory rozmawieliśmy trochę na temat potencjału mózgu, też porusziliśmy bardzo ważny temat zresztą dzieci, no, ekstremalnie ważny, ale chciałbym im wszystko, jako że to jest podkaz dla liczni Rów Big Data, albo dla ludzi w ogóle, którzy z tematem danej są związanii, chcą się uczyć z tego, w fachu, taka jedna moja, moje jedno pytanie, które jest, nie chcą widzę, wyrzutem, ale, mam jeden problem z, ze wszystkimi środowiskami, związanym, z, abgrejdowaniem mózgu i zburztowaniem mózgu, przeczytam, z, w tejde na waszą stronę, i, co, co widzę, na twój temat, zresztą, wszystkie opisie na stronie bezbrań, świadczą o tym, że jesteście prawdopodobnie kosmitami, ale, bo, Barton Miboral, pierwszy w historie reprezentant Polski, na mistrzostwach świata pamięci, pięć złotych medali, na mistrzostwach polskich pamięci, Tobiasz Boral, pierwszy reprezentant polskim, mistrzostw świata pamięci, mistrz Europy, mistrz, na mistrzostwach Europy pamięci, mistrz świata Jumiorów, mistrzostwa świata pamięci, mębory master bronze, federacji, IAM, itd. itd. itd. IAM, Boral, pierwsza polka na mistrzostwach świata pamięci, reprezentant polskim, zapamiętowaj imiany na czas, i mogę tak wymienić długo, bo macie długo listę tych osób, które są w ramach waszego zespołu, zeżdż to z niektórymi dziewczynami, jałem przyjemność mieć właśnie fitne z mózgu, jakichś czas temu, jak gram udział w waszych zajęciach, i no, chyleczoła, bo osiągnięcie są naprawdę imponujące, ale, cały wasz, że znaku mita większość tematów, które poruszamy dotyczących funkcjonowania mózgu, dotyka pamięci. Chciałem zapytać dlaczego, bo mózgu jednak, co jest znacznie dużo, dalej więcej niż sama pamięć, i na przykład właśnie w kontekście mojego fachu, jakąś z nielabik dajta, gdzie faktycznie nauka obejmuje o gromną część, ale jednak są takie rzeczy, jak analitczne myślenie, jak właśnie swe rym mózgu, które są potrzebne do programowania, do takiego inżynielskiego spojrzenia. Brakuje mi trochę w internecie i w ogóle, miejsc, w którym mogę znaleźć konkretne sposoby, na to, jak bustować sobie te obszary mózgu, które za to odpowiadają, i w ogóle żeby znaleźć, które za to odpowiadają. Jasne. Super, że to pytasz, na bardzo super i myślę, że to jest dla osób, które próbują wejść ten temat, i tak mocniej zrozumieć. Bardzo, pytanie, które myślę, często może być stawiany. Nasz kurs, najpierw od tego, bo skorzysta jest nasze istony, więc jakby odniosę się do tego, co chce powiedzieć o naszym kursie. Nasz kurs może znaleźć, czy też na nasze istonie w opisie naszej metody, którą pracowaliśmy, opiera się… Podnioszmy w nodatkach. Dzięki. Nazywa się bez Brain Iceberg, ponieważ nie traktujemy kursu, jako, że jego jedynym celem jest to, żeby dziecko 8.00 sucy z lokacyjny, który będzie pokazaniem, że umie zapamiętać stocy w pokoleń, tak? Bo kurs pozorom zapamiętanie susy w pokole i jest to siągalne dla każdego z nas. Tylko pytanie jest, nasze bodej się zupełnie inne, że my traktujemy ten sucy z lokacyjnego, czupek góry lodowej, i ten sucy z może być zmiany i różnie, mógł to być języki obce, może być to osoba, która się umiesz szybko zmieniać, reagować na zmianę, zmieniać wywskoprawcy. Ma dobrocem w szkole, jest tak dalej, ale pod tym stoi duża część, to jest niewidoczna. My podchodzimy do treningu muzłod od samego spodu lodowej, czyli od fundamentu, którymi jest są trzy rzeczy. 4-4 raga pewnej elementy. Pierwsze to jest. Umiętyść tworzenia ciągu blonicznych. Długie to jest rozbudowana wyobraźnia, trzecie koncentracja uwagi i uważnych suchowe. My zacznamy trening od tego, potem na to nakładamy techniki, czyli już nam nam o techniki, i uczymy na wyku, na wyku przezności uwagi, rytym o nauki, aktynego powtarzania, i dopiero na tym, jak jest naturalną konsekwencją tego, jest sut ze ducacyjnych. To wszystko jest na poligonie, języków obcych, czyli uczyłem po czasu nowego język obce, jest o zregół językturecki, drudziński, zależności tam od kursji, itd. Gdzie dziecko ma możliwość, gdyby na poligonie testowania wszystkiego czegoś się uczy, a my mamy możliwość sprawdzania, czy on rozumie w ogóle te prawidła, które przekazujemy, i to może budować na adek itd. I teraz, jeżeli wejdziesz na stronę, naszym czy, czy, czy, czy, jakąkolwiek inną mówiącą, o ten imię gomuzgu, spotkażcie, nowo szawać, dobra, pamięć. To jest ogromne uproszczenie, bo, nie można, żeby to zrozumieć, a zrozumieć, ja w ogóle, na czym funkcjonuję, pamięć, jak funkcjonuję, pamięć, bo, ten, dobry, ten, pamięci, nie polega na to, żeby nauczyć, kogoś, a, był mechanicznego powtarzania tego, co usłysza, oczy ja ci powiem, że w języku, tam słachy, im, i to drzewo, i, już wierzę, i to drzewo, jak nie pójdź, to nasz pórstwo za pomóc sto jutro, jak pójdże nas, pórstwo za pomóc sto za rok, to nie o to chodzi. Chodzi o to, że jeżeli podchodzimy normalnie, czyli tak, jak powiedziałem, to ten jego pamięci, bo do góry ludowej, czyli, w kolie, to wiemy, że pamięć jest tylko efektem umożni treników wyobraźni, ja to mówię od wielu lat, i próbuję się z tym przebić, i, i nawet na się klienci, rodice dzieci, którzy, które zapisują nas w dziedzinę, na kurs czasem, czasem, naprawdę, trzeba dużo czasu, żeby powiedzieć, że to nie chodzi o technikę pamięciowe, że to chodzi o coś zupełnie innego. I, pamięć jest fajnym, niernikiem tego, co jest nasze głoby. Dlaczego? Dlatego, żeby dobrze zapamiętywać, musimy mieć turbo dobrze z wiejątą wyobraźni, turbo dobrze rozumie, co znaczy budować ciągi logiczne, przysznowo skutkowe, i turbo dobrze, mieć rozwijętą koncentracją w wabi czu uważność. Tak, bez tych rzeczy, nigdy nie osieniemy dłużych dobrych wyników za politywaniu, tak? Tak, w takich sportowych za politywaniu. Co jest ciekawe, niektórzy mówimy dobrze, są ci semanci, którzy po prostu tam mają niepotyczne wyniki, a oni tak uszeromą te mechanicznie. Nigdy w życiu nie widziałem nam liczbę światażnego semantania. Przyscy robią to bardzo świadomie, bardzo ukorządkowane sposób i po prostu jest totalny sport pamięci, to nie jest jak gdy może ktoś się urodził i już po prostu jest nam liczbę światową, a to ma dobrą pamięć. Nie, to nie spotykam taki osób, które gdzieś tam po prostu może by się sprawdzić, pójdą, ale jeżeli chcę wyciągać duży wyniki, to zaczynasz od rozwoju tych umiejętności wyższy. I teraz ma szacie, że moglibyśmy napisać że rozwój umysłowy to jest na przykład ten tez, w którym wspomnieliśmy inteligencji o zwierzę, czyli wymyśnienia jak największe iżby za swolizm na czegiurowego. I on nie ma nic wspólnego z pamięć. My właśnie ma, bo jakby na czym polegać na niej pamięci rozpocząć się tego, żeby nauczyć osobę łączyć ze sobą rzeczy do siebie niepasujących bardzo porządkowany sposób, czyli musimy tworzyć łącząc na przykład krowę z zupą i z parasolem. I teraz, jeżeli ja bym powiedział utwórz krótką historię interakty, bo między krową zupą i parasolem, to naprawdę uwież mi większość osmiabyscym problem. My testowaliśmy to z bardzo wiele osobami i często wyglądało tam, że ktoś zaczyna mówić, albo że nie wiem, jak to połączyć, albo zaczyna mówić kiedyś w umarlicznej krajnie żyła sobie pewna krowa, krowa z parasolem, która zobaczyła parasol nieli, gdyby obog niego stała zupa i tam strasznie trudno jest ludziom znaleźć powiązanie między tą krową zupą parasolem, żeby coś tam nastąpiło. I to czego się uczy podczas strzeningu pamięć z przemiczego, my uczymy nasz szkolektom, naprawdę podpiedzimy do niej z ogromnym bagażem doświadczenia i rozmów z z uśmi na całym świecie na temat rozwoju, mógł i pamięć i tak dalej. To uczymy, jak połączyć tę krowę z zupą? Tam musimy mieć reakcja, że tak krowa może wylać na siebie zupę przez są jej kropki stały się czerwone, a nie czarne, a przykład. I to jest powienalne, po co to wszystko robić? No właśnie po to, żeby nauczyć muz, myślenia wielokirunkowego, że ja mogę połączyć to w różny sposób, no posiągnąć różne efekty tego. I jeżeli dziecko będzie miało nawyk albo my do osiągnu rośli, nawyk tego, że można łączyć rzeczy bardzo różny sposób i usyskiwać różne inne efekty tego, czyli przeje dobry z nimi pamięci. To potem będzie potrafiło znaleźć więcej z wasosowańspniacza biurowego. To potem będzie potrafiło spojrzeć na ten sam problem, nad którym wszyscy wkują i myślą po europejsku, pojeczy to jak ja pojczyg na przykład. Oczywiście mówię to w sposób, z uśmiecha na twarze, ale spojrzez innej perspektywy, dlatego się tworzy ze spojmień z naradowe. Bo każdy ma inne baga szpulturowy i na doświadczeni, inaczej wstłuje ozwiązać i spojrzeć na tym problem. I ma inny sposób wyślenia, ale jeżeli mam w tym nowaną pamięć, czego miernikiem, w są na przykład nasze wyniki na niej szosek pamięci, to znaczy, że potrafimy logicznie budować ciągi logiczne pomiędzy rzeczami na pierwszych doka do siebie niepasującym. Mimo, czy odpowiedziałam sobie pytanie, staram się jakoś to. Najważniej. I rozumiem, że nie chodzi o właśnie podsudwie rzeczy. Jedna rzecz jest taka, jak mówiedziałeś o tej kroju parasolu i zupie. I no i tu można wyobrazić coś abstrakcyjnego. Ja wyobraziłem sobie, że krowa miała potrzeby z jej zupę, więc odwróciła sobie parasolu i tam nalała. Zadła, ale to nie jest połączenie, które to jest połączenie, które to jest połączenie, które mi pozwala zapamiętać te trzy rzeczy, ale nie daje mi możliwości realnego znalezienia części wspólnych, no bo to jest coś, co tu stąd. Ale tu nie jest w tym stocznikie, w margu przerwe, nie jest koźne na żanie, część się spółnych. Zobacz tej profaj i prostych historii. Bardzo w sposób pokazałeś, że masz super rozwinięty mózgu. Naprawdę, jakby fajnie pśestą rozmawia, a teraz udowodniłeś, dlaczego mi się fajnie pśestą rozmawia. Zobacz, to to zrobiłeś. Odwróciłeś parasol i blałeś tam zupę. Czyli twój mózg zprzanalizował parasol w innym kontekście, nie do ochrony tylko do jego kształtów, który można na jedzupej przez to może zjąć zjeść. Tam się zadziała fantastyczna rzecz, nie? Ty po sztwój mózg przeszukał możliwości z wykorzystania zawsobów, które ma w innym kontekście, tak żeby przyniosły dobry efekt. I to jest to. Głożej byś powiedział, że krowa trzymała parasol, a obok stała zupa, bo tak by nie sam świeżego by to nie wniosła. Więc o to chodzi, o to, że twój mózg automatyczny przynali załał dostępny możliwości i wybrał jedną z nich, żeby wyszła z tego fajny pożyty. Ja wiem, ale jedna rzecz mnie ja zastanawia. Mamy bardzo dużo kropek. Mamy wiedzę dzisiaj, tak, jakie nie miał służby amerykańskie z to lat temu. Realnie, serio. Na wyciągnięcie ręki. Probę jest taki, jak połączyć te kropki, sposób, który jest rzetelny, to jest przyznaw się. To jest mój problem, to jest coś, co ja próbuję rozwikłać na razie mnie ektywnie, ale sądzę, że wrócę do tego, jak realnie połączyć kropki, które znamy, nie w sposób, który będzie w efekcie wytworzy fake newsa, tylko w sposób, który będzie rzetelny. Czyli jak ja mogę znaleźć pozornie niezwiązane rzeczy znaleźć, między innymi połączenie, ale takie, które istnieje, tylko ja ja po prostu dostrzegłem. Wersus, czy ja nie buduję sobie czegoś tak trochę na siłę, na wyrost? Wiele czy? Ja nie jestem powiedział, że wynalaz kilka set sposobów, jak nie zrobić rówki i jeden, jak on zrobić. Więc jakby bez prób, ułączenia kropek w sposób abstrakcyjny, nie dojdziemy do tego połączenia kropek w sposób właściwy. To jest jedna z większych katastrów naszego systemu edukacji, w którym żyjemy, że błędy są piętowane, po prostu powinny być goryfikowane. Super, że zrobiłeś błąd, że podjąłeś prówe, ale się pomediłeś, próbuję kolejny raz, próbuję kolejny raz, próbuję kolejny raz. Jakby z takim mindsetem, chceśmy stanie próbować młączyć te kroki, aż w końcu trafimy na tą właściwe połączenie. A druga rzecz tutaj można wykorzystać bardzo proste narzędzie, nasz proste. Narzędzie, które jest w Polsce zniszczone, a które jest fenomenalne, czyli ma pomyśli. One są tak towano, jako narysowanie obraz powiskematów dla dziecka w szkole, żeby pokazać, może trochę inaczej coś napisać na lekcji polskiego. Fajnie, że w ogóle coś o tym mówi, ale to nie jest. To jest narzędzie, my brat to porównuje, dlatego że to jest większa zmiana niż wymyślenie silnika w ogóle. Tak, jakby to jest coś naprawdę… To ważne słowa. Tak, ale ja się są 100% z wgadzam, tylko trzeba dobrze zrozumieć, bo to jest bardzo proste, a ludzie nasiły to komplikują. Bo o co chodzi w mapie myśli, gdyby odsyłam was też do naszego odcinka, albo postanowiśmy nakrać, nagrać bardzo prosto, tak chyba przez 15 minutu macze, jak zrobić poprawnie mapie myśli, bo powierzcie mi, ja chyba przez całe moje życie znalazłem jeden materiał w internetie, który mówił prawie to, bo ma ważny śni, nawet na stronach uczelni w wyższych w Polsce są zamieszczane błędne mapie myśli, które w artykułach, które mówią o efektowej nauce i to jest przerażające. Ja w ogóle nie wiem, to szczęcie, że poznałem profesoratumnego buzana, gdzie widziałem się kilka razy, czyli twórcem, ma małym mapingu, razem ze swoim latem, bym zanem tworzyli całą koncepcję małym mapingu. I ma pomyślać powoduje, że my zapisując rozpisując te kroki, w sposób taki, jak mówi nam myśli, bardzo logiczny, porządkowany, a z lulisaną agarzyjąc naszą problemą, w ogóle poprzez przestrzeni kolor i obraz. Możemy wyrwać się z perspektywy wyciar w tych krokach, na perspektywy helikoprywiu, czyli tego spojrzenia z otupy taka. I w tym momencie, ta perspektywa pomaga nam dostrzez że kroka, która znajduje się w Szczecinie, może się łączyć skropką w Rzeszowie, nie może siedzą w tych krokach, tego w ogóle nie widzieliśmy. I dlatego ma pomyślać jest tak fundamentalna, tylko trzeba ją dobrze zrozumieć i nie komplikować tego, jak robić. I teraz osoba, która nie ma rozwiniętej umiejętności, tworzenia ciągnięte, tworzenia ciągów logicznych, z ozreżede się niepasujących, nawet jeżeli będzie korzystała, by pomyśli, to będzie trudno dostrzegać pewne zależności, bo właśnie o to chodzi, że mózg, który przyzyczali mi się, bo przyrobym tysiące przykładów, gdzie połączył, to przejemy się krowę zupą parasolen, nauczył swój mózg, że był odważny wyłączeniu rzeczy, które mam przed sobą wyłożone. Jeżeli człowiek i już jest odważny w tym, to jest to, że są pewien nawyk, patrzenia wielokirunkowego, który jest naturalne człowieka zawijane przez unikację, kiedy już mamy za nawyk na nowe wyrobione w sobie i spojrzymy na nasze życie, nasz problem, te kropki, na co, jak nazwiamy, z lotu taka, to wtedy możemy teraz wiązać stosun zupełnie fenomenalnie. Na słynę, o myśli jeszcze druga rzecz, taki, zbudowaliśmy ten, jeden element w postaci i technik, ćwiczenia myślenia, odwagi i tak dalej, i wydaje mi się, że do tego, jeżeli dołożymy jeszcze pokore, w dążeniu do prawdy, to, to jest chyba ten drakujący składnik też, nie? Żeby nie uznać, że to moje rozwiązanie już na pewno właściwe, mogę obwieścić w internecie i to spocząć walkę z rządem. Tak, ja już w tym obowiązek. Ja w takim ogóle podejście, że to co jest ważne, trzymać się pewnych reguł, które są, które są obiektywy, tak, jak matematyce. Ja myślę, że, jakby, jakby, jak dodajesz, a nie odejmujesz, a jak odejmujesz, to nie odejmujesz, nie odejmujesz, nie odejmujesz, nie odejmujesz, nie odejmujesz, nie odejmujesz, nie odejmujesz, nie odejmujesz, nie? Masz, masz, będę prosto z sady, tak, że, że, że, że pięć jest większość cztery, a cztery jest mniejszoc siemy. Mówię o obiektywnych zasadach regułach, które rządzą światem, które są czotpy, te potwierdzone i zdziałe, ale no chyba, że chcemy podważić jakoś tezę, no, powiedz, to jest jeszcze inne, że można podejście. I to jest fantastyczne. Dlatego na przykład, naszę kursach dla dzieciaków, to jest po ten fenomen, tych kursów, dlaczego dzieci tak bardzo jej lubią, bo one mają otwarty z kłyświat wyobraźni, że oni mogą sobie wyobrazić to na pięć tysięcy różnych sposobów, wykonując jakieś zadanie, trzymając się pewnych regułów i zasad, tak, że ta historia powinna być logiczna, przynoskówkowa i tak dalej, które rządzą prawidłami, są prawidua naszej pamięci, ale jaką indostrę wykorzystają, jaką indostrę wykorzystają, to zostaje wielkiestyj. I o tej pokorze są mówisz, tak, zastowanie się z tym zwozę, bo jeżeli działamy w edytu zasad, które są w tym, i testujemy, to musimy być pokorni, bo popełnimy bardzo dużo błędu, bardzo dużo błędu. I błąd bez pokory nie jeszcze człowieka, a błąd dla człowieka pokornego jest okazją do upokorzenia i okazją tego rozwoju, tak naprawdę, jest tym pulsem, który mówił, nie wiesz wszystkiego, fajnie, że próbujesz pobójdał mi. Nie, to bardzo, bardzo mi to porusza, jakby to jest, że jest wacziz z punktu widzenia mojej duszy i jakby mojej relacji z panem w ogóle. Ja wiem, że naprawdę wszystkie miejsca, w którym w moim życiu odczuwam pewien brak, są miejscami, gdzie tak naprawdę spotykam panę w ogóle. I bez nich nigdy bym, nigdy bym nie, nie mog się rozwijać w taki sposób, jakichś rozwija. I myślę, że to, to nie dość, że tylko ducha, dotyczy też, też naszej punkule, nauki rozwoju, pomysłowości. Jeżeli jest ktoś, to zajmuje się, czy ukolwiek w życiu naukowo, rozwojowo i nie do świadcza porażek, w ten człowiek widnie nie dojdzie, tak wysoka, jak byłby doszedł, kiedy by do świadcza porażek. Dziękuję, powiedziane. Bartek, masz coś, czy ty pasjonuje poza samu kwestią rozwoju intelektualnego? Czy jest jakaś dziedzina, która, do której, bo ja patrzę na rozwoju intelektualny, no oczywiście z jednej strony jest to, to potrafi wkręcić samo w sobie, nie? Ale jest to dla mnie przede wszystkim narzędzie do tego, żebym coś realizował. Pamiętam, że w tym przypadku to jest poradzenie firmy, która pomaga ludziom się rozwijać, to jest jakby, uczywiste dla mnie, ale czy jest jakaś taka dziedzina, że na przykład, myślę, a kiedyś podejmy takie wyzwanie i wykorzystam to wszystko. To jest to, co mnie najbardziej własnej życiu, w życiu to moje relacje z panem, bo wiem, raczej jego ze mną. I nie będę to jej tworzył teori tak, żeby pierwszy powiedzieć coś, co jest taki na macale, bo to był jeszcze re, bo ja już czerą, już czerą rzeczy, myślę, że to jesteś co mnie passionuje, bo uważa, że w moim życiu, że im dalej, blast, więc jeszcze, jeszcze bardziej bogato i pięknie, i bardziej, szukał bogat, bardziej on daje się znaleźć. I to jest ta przeszedź, która jest dla mnie dużo ważniejsza od prowadzenia firmy, od rozwoju, od udukacji, która na ten zamie każdego dnia, po prostu. I to jest ta przeszedź. A jeżeli miał wybrać coś z takich rzeczy, zakończennych, które robię, to myślę, że to jest, to myślę, że, że trudno był mi znaleźć taką jedną, jedną rzecz, jedną dziedziny, nie? Ja w ogóle jest na słuchasenia go grafem, i uwieliam podróżować. I chyba to jest takie takie, taka rzecz, która, która mnie fascynuje zawsze bardzo, nie? Żeby poznawać perspektywy, innego spojrza i na życie, i to chyba dałem moje studia, tak bardzo, nie? Że z jakiś tam groszowe rzeczy zwiedziłem kawałowswiata, i był bardzo dziwnych miejscach. Nie, nie, nie, hotelach o niej krozich na wybrzeżu, dla zurowym, tylko bardzo dziwnych miejscach, których normalnie człowiek raczej nie, nie go ciera. I rozmawiałem z różnymi osobami w różnych językach, i to jest fajne, że to mi dało takie, właśnie takie trochę jakbym big data spojrzenie na, na święty. Ja to bardzo odczułam teraz moim życiu, że, że trochę inaczej, jakby trochę szerzej patrzę na, na świat w takim kontekście globalnym, kontekście różnorodności, i to jest chyba coś, co mnie też bardzo, bardzo, bardzo fascynuje. I chcę ten świat pokazać się, że moim dzieciom, nie? I jakbym, jakbym z żonami dziśmi, pokazywać, bo to nawet nie chodzi w jakieś tam tylko dalekie podróże, bo, może być podróż i podróż. Ja uwieliam podróż, która jest podróżom odkrywczą, która nie jest podróżom w stylu plażingu, ale ja lubię sobie plażę na plaży, i będzie i na wyjezie to jest, to jest przyjemy zbudować za mężciekami, ale taką podróż nie znane w coś, co, co można odkrywać i gdzie, można być zaskoczonym, tym, co jest przygotowana na ciebie. No, super, a nie masz, na przykład, czy jest tak, że, kiedyś zbuduje rakety kosmiczną? Nie, wiesz co, też, jak szmasz ten web taki? Tak, nie. Takie rzeczy, to zostanie zachodnym, myślałem, że, że chciałbym was, mam takie myślice, czasem, żeby formalizować, żeby formalizować to wszystko, co stworzyliśmy, co wymyśliśmy w kontekście naszej metodyki rozwoju usłubek dzieciaków, bo to jest jako znak, rzecz, która postawała przez bardzo wiele lat, i która widzę, że stał, że to zwijana, ale jest czymś naprawdę unikanym inowymi, i myślę, myślę o tym, że chciałbym, po sobie zostawić coś takiego, nie wiem, w to w formie, jakiegoś pracy doktorzkiej, czy w formie naprawdę jakiś takiej dobrej, dobrej książki rezenzowanej przez naukowców, czy, czy w czemukolwiek innego? Chciałbym, kiedyś wystąpili na Tadekście. To jest w mojej malę nażenie. I o trochę podzielić się taką, taką pasją, rozwoju, rozwoju musłowego. Ostatnio to poczułem, że, że, bo, wiesz, to możecie pogubić, nie? Bo opuszcz tego, że, jakby, mam pasję w mówieniu muzgu, rozwoju i tak dalej, to no i tak prowadzę firma, nie? Za to, nie, mamy jak 10 osób, trzeba się zmagać z marketingiem tu z systemem funkcjonowania polskim, w polskim, w przeciwniu przedsiębiorcom i z uliczmi skrientami i tak dalej i tak dalej. Ale jednak, pod tym wszystkim jest to klutego wszystkiego, czyli, jakby taka, ta metodyka, którą stworzyliśmy, która działa, te naprawdę twarze dzieci, które, jak dooznają za chwytu, że one potrafią, że w to pasjonuje, że ich to kręci, radeś śrzyliców, którzy widzą po prawe koncentracją, dzieci, prawe wyników na ucy, szybko wciążania się. Fajnie byłoby to nie mieć tylko spisane, tak po prostu gdzieś tam w naszych skryptach. Tylko swolułować te myśli i być może być podwainami przewartościowania systemu, czy się na świecie. Bo, by super. Bardzo będę trzymał za to, kciuki, bo jestem na etapie, tuż przed chodzenia mojego pierwszego synka, etap edukacji. I to jest dla nas ciężka zagłoska, jak tu zrobić, żeby tego wybitnego mojego człowieka. Chociaż, żeby tego nie zdusić, co on już do tej pory pracował. Ja z mojej strony zapraszam na kurs naż, bezbraina. Jak będzie już wieku dobrym, i mógł sobie mo wszystkim supającym, jeżeli chcecie sprawdzić, w ogóle pamięć swojego dziecka, pamięć, którą już rozumiecie, na czym polegać, nie samą pamięć, zorganizujemy jakieś zajęcia, takie testowe, pokazowe, żebyście też mogli zobaczyć, na jakim poziomie rozwoju intelektualnego w tym momencie, w tych obszarach koncentracji, tak dalej jest pojedziecko. Myślę, że to jest taka też trochę… Sajnbana, dobrze, albo my bardzo się skupiamy, na mierzeniu wielu rzeczy wzrostu whangi poziomu cukru we krwi. A trochę mało mamy mierników rozwoju intelektualnego, ale w szkole tego nie pokazują. Zachęcam i zapraszam, ja na pewno jak tylko igna się, bo oczywiście oni też będą chcieli, ale my z żoną zdecydowanie się przymierzamy do tego, no i jak najbardziej, żeby wysłać do was na kurs, bo… no właśnie, no, tylko że… a możesz koło otworzyć się, abyśmy mieli gdzie posłali. No, my przeszkadzamy całkowicie do online-u. Zobaczyliśmy, że… Później wiesz. I zresztą, że… Ja jestem końierami, bo to jakby wiele osób, jeszcze powiadamy w czasie ostatnich zawierowań, próbowało tego online-u i to było na hura, wielosową, to nie wyszło, części wyszło. Ale my mieliśmy online dułu już wcześniej. W 2016 roku, bo dajesz, że już już prowadziliśmy zajęcia online, i być no to bardzo dobrze przygotowani, jak to robić, żeby to było skuteczne, i się okazało, że… że naprawdę jest skutecznym, widzimy, jak i bym wyniki testów, widzicie, jaków, kaszności kursy mają… teroszne, nasze kursy, każdy mają… właśnie zdarzywane test, otesowe i naleciałem, ale miałem… jakie efekty przynoszą i widzimy, jak to online, dobrze działają, że jestem do przygotowany, więc przeszkadzimy całkowicie online, bo dużo plusów, bo też są osoby, które mieszkają, by miejscowości X z 100 km od większej miejscowości i grek, i nie miałby możliwości do trzech do nas, a tam gdzieś tam prowadziłne zajęcia w sumie ostatnieniczyliśmy, że prowadziliśmy zajęcia do osób, mieszkających w 21 krajach już na świecie, więc online ma, masz oczywiście dużo, dużo bardzo zalecji, ostatnie się uśmiechałem, ale to też jest prawda, że chyba, też zmniejsza mnie ślad węglowy, dla doworzących do szkoły, bo w domu dziecko jest nic, trzeba dowieć na zajęcia. Oczywiście mówię to, z takim delikatnym uśmiechem, bo nigdy go nie mierzył, ale wiem, że teraz jest to, coraz bardziej, dużo się o tym mówił, też o właśnie, do baniu, o to środowisko, więc, jeżeli dakałoś to też jest tak istotne, żeby zmniejszać, ile jest spaliń, to też online to je wagrywają. I można jeszcze wiele rzeczy, jak askotak, a minusów tak naprawdę dużo nie ma, tak naprawdę dużo nie ma, bo mamy co roku, możliwość podkania się na żywo, organizujemy co roku, mistrza polski pamięci, które są organizowane na żywo, teraz się w czerwcu, co są te mistrza, teraz to będzie już dziewiąte w tu roku. Mamy kiedy będzie ten podcast, udostępniony i transmitowany, ale odczerwca są te mistrza, to… Tewno przed. To i… I co można się zapisać? Dlaczego? Dlaczego jest tego, już z tego mają, są za te sy, także są jeszcze miejsca? I to jest taka okazja, gdzie możemy się spotkać, przejrzają osoby z przeróżnych miejsc, już nie owie, i osoby w ogóle nie zazwórszkoło, i pasjonalności z depanitywania, więc jakby też by bamy odno, żeby te online miały charakter relacyjny, bardzo mało. I gdzie to jest? W Warszawie. W Warszawie. A za pytać się można na naszej stronie, na szastonie mistrza, tak? Mistrza stakropka bezbrań, trobka te. Super. I rozumiem, że… jakby… Zastanawiam się nad taką obecnością osób, które nie czują się, które bomu z gami, ale chciałabym poznać środowisko, spróbować swoich sił. Jest to bardzo fajne, nawet dziewięć udział prostu, żeby się spróbować nawet być na tym ostatni miejscu i z uświęta tego podejść, bo z Afonstwór jest świetna, ale też opowiżności, mamy zawsze konkur z nagrodami, ale bardziej chodzi o te rozmowy pomiędzy konkurencjami, to bycie to te rozmowiane jest osobą, poznanie innymi ludzi, i zobaczyć, że muszę ćwiczyć te, też te wyniki dzieciaków są niesamowite, że tam w centrum roku najmoclu czesnik mistrzost miał pięcia. Wow! To faktycznie nie stary człowiek. Więc jest to, jest najważnego dla każdego, najstarsza osoba zapisana w tym roku, to jest rocznik 55. Więc naprawdę jest to… Tróćcie dla każdego, dla każdego otwarte i to jest super. Ekstra, fajnie. Proszę, na koniec, chciałem cię spytać jeszcze, wrócić do tego twojego, albo nie, nicze, że nicze, jeszcze uda mi się albo ciebie albo twojego brata tutaj zwabić. I wtedy zrobimy sobie taką do grywkę bardziej stricte inżynieską. Dzisiaj uznajmy, że zrobiliśmy taki mocny wstęp, dobrowy fundamenty wydaliśmy i będę chciał Was przycisnąć z takich kwestii, właśnie w tych różnych. Jako taką zajawkę tego mówię, tylko powiedzieć o jednym, fajnym przykładzie stricte inżynierckim. Jest to firma Boeing. Żeby zostać inżynierem kostucyjnym Boeing, a trzeba było przejść przez wytycznam bólne dla inżynierów, zajmowało to około 6 miesięcy, żeby ktoś się wdrożut te wszystkie wytyczne firmy. Ja… Wiecie o co chodzi? I postanowiłem zrobić z tej książki, która była właśnie ten przewodniki dla nowych pracowników. Mamy myśli, zwabiończona, ma pomyśle świecie, spisano powiązania, pozysowano to wszystko, i skrócono okres spół roku do dwóch miesięcy. Właśnie ma pomyśle dla takiego właśnie budowania sobie pewnych połączeń między faktami, między różnymi decjami. To jest dobry pomysł. To jest w ogóle kluczskiego, jakby jeżeli… Spółkto widzenia osób dorosły, które są inżynierami, prawnikami, to jest dużo rzecz, które dużo wątków też są łączyć, jak oni są wprost połączone. To ma ważne, że to jest to, że to jest to, że to jest to, że to jest to, że to są, że to może są oznacужnych pesticides, oczywiście oni są wprost połączone, to ma pomyśl jest w UW Hammurachлушай reptalnie niektórzy meśl tragen, że tylko że wymię werento w ramach i to jeszcze z gorąco od tegoял синę murdered od tego глаз. Jesteśmy w telefonie i wysił Centre痛使ów jurusустить. Na 어�one są… S Schuldne fill nie chcieli ich,To może się niefracuje. To są to z gimbalami zamtonziehwhy? Centreעם widzenia jest spory秒no neednien klar epilepsy i na tył lotce była pozamyczona mała myśli, która była z uwielabłędnie. A to teraz pytanie, może nie potwietliwa, skąd wiecie, żeby wiecie dobrze? Dlatego, że nauczyliśmy się o tego, co to wymyślił, czy od prosyredem, co mojego buzyna po prostu, nie? By od jego książek też mówię, uspockaliśmy, uspocaliśmy jakiś tam jego przemówienie, jakby bardzo mocno czepiemy ze Zorca, no plus sami korzystamy z moch myśli, to po prostu. I u was na YouTube jest wdenie, że nawet nie jedno widać, chyba nie, o ma pach myśli. Tak jest, to jak tworzy na pomyślcie jest jedno, takie strikty mówiące technicznie to z roną. Tak. Tak. Zawsze może ona zapisać, że jakiś czas organizujemy takie szkolenia online, w ogóle z robienia i zastosowanie ma pomyślnie. Czy to jest no tyle prosta technika, że te 15 minut widać, o wystarczy, żeby to załapać? Żeby załapać, o co chodzi tak, nie? No i ćwiczyć, wiadomo, ale żeby… Ja stwierdzi w złapania, gdyby zastosować na pomyślnie, to otwiera mocno oczy, jak się zobaczy, ale to jest technika sturboprosta. Na powie, tu po prostu, nie ważne, żeby tego nie komplikować, po prostu nie komplikować. Oczywiście. W kolejnie, szkolenie jest mapy myśli, które powinno, które miał mieć takie dobre przełożenie, powinno trwać kilka godzin, tak? To wiadomo. A to zrozumiemy takie warsztatowe, tak? Tak, że jest w ćwicieniu. Właśnie, że w języku rekładowe. Maczymy, że każdy ma szanse przetestować, że tworzymy sobie projekt, to oparcie ma ten myśli, wiecie, zarządzanie projektem ma pomyśli generowanie pomysłów z tego. Grupowa burza mózgów. I to wszystko oparcia, obręliście, to są rzeczy, które są fenomenalne, odwrócone, ma pomyśli. Jest wiele rzeczy, które są takie nieoczywiste, no i tam już potrzebacie w jedzie czasu. Niech, ale samo o samolet technika w sobie, jak robić, i z prostą. Super, dobra, Bartku. Ja to bym chętnie jeszcze, z głodzienka dwie trzy, powiedział, bo świetnie mi się rozmawia i temat jest taki, i można rozmawiać zrobić Marathon i mój rozmów za też jest tak wierzy, można zrobić Marathon. Ale wiem, że mój rozmówca ma co robić, więc niestety musimy kończyć. Natomiast, tak jak mówię, będę jeszcze się do was dobijał, bo uważam, że higiana mózgów, zresztą też na kanale EDF będzie za niedługo seria opierające się na moich doświadczeniach, między innymi jak się dotyczące skupienia, bo ja mam od zawsze problem. My na czelny problem życiowy to z problem skupienia, w szkole, to jest do miesiąc się jak to wyglądało. Nie wiem, że masakra, po prostu nie wiem czy to jest jakiś problem, że mam na udyżu o głowę, gdy się bym mały, czy coś jest innego jeszcze nie tak, ale wiem, że postanowiłem sobie jakiś czas temu, że uczynie z tego, na tyle wysiowy ćwiczę, że uczynie z tego moje, podstawową zaleta i atut i udało mi się wykręcić w skupieniu takie, powiedzmy, takie okna czasowe, które w wielu miejscach było pisane, że nie ma takiej możliwości, więc chętnie się podzielę, ale dlatego też uważam, że to jest kwestia cała kwestia higieniem mózgu rozwoju, to jest postawa. Ogrona rzecz, którą bardzo, bardzo mocno ostatnio też rozbijam wiedzę na temat też rozwowiązecki, z skartami i zachęcam od razu, też wysokuje tam trochę tych rzeczy o higieniem mózgu, też jest samą, sama kwestia światła niebieskiego, jego blokowania, wytwarzają roprzepeśników przez mózg, odżywiania mózgu, fasłów, fasłów, mega trzy czy w ogóle kwestii oglądają tiptopów i przetarzenia i przez mózg. Jest tak dużo rzeczy, które są przerażająco, niebezpieczne. Nie, mógł mi nic nawet podkaz na tym, jakiś czas temu na temat tiptok, ja tylko słyszę, to mi żyła chodzi. To jest to określone rzeczy, ale strój można zapanować, że się nie będziemy ich bali. Jeżeli będziemy na fazę szczerze, nie to znawiali i można, może z nich bardzo dużo dobrego zrobić, bardzo dużo dobrego. I nie jest problem. Super, zachęcamy każdego, a właśnie 15 minut ćwiczę dziennie, to coś da, taki, czy skońsetuje się tylko na rozkminie intektualnej, tak jakby słacie w niósletę, że zadanie siadam w robię. Pamiętacie, co powiedziałe mnie, że wystarczyło około 15 godzin zainść, które skulkowały 10 lat na 10 lat rozwojem mózg, tak naprawdę 15 lat i dzień, to tak już głupie dużo. Super, do tego obleguję osobiście każdego z suchających, a już na pewno każdego z członków niósletera na szlaku Big Data, do minimum 10 minut ćwiczeń dziennie i też się do tego zobowiązuje. Dziękuję Ci Bartku, to był odcinek pod kastu Big Data po polsku, Bartek Boral, Turbomusk, w założycie współzałożycie, współłaściciel firmy Bezbrain, odsyłam do materiałów Bartka i do materiałów firmowych, wszystko znajdziecie. W notatkach, dziękuję Ci Bartku i co, miłego dnia. Ja też ogromoczeniam sukcesów na naszej drodze, bo sukces Twoje firmy to jest nas wszystkich, nas wszystkich sukces, tak to widzę. Dzięki, Marco, bardzo za zna słowa, dziękuję bardzo za zaproszenie, była to przemiona rozmowa. Radyzji, że trochę rzeczkę też słuchającym, może uruchomiłem myślenie w drugą stronę, może w takim przestrzeniach, które pomijamy o treningu mózgu i zachęcam was do tego, żeby po prostu ćwiczyć mózg, ale w sposób rozumny, a nie jest po prostu po małk powiem, oczy rozadzywać krzyżówki. I pamiętajcie, że dajcie radę, wierzymy w was macie ogromny potencjału, nie zmarnujcie go, bo nie macie dużo życia, a macie ogromne możliwości. Tego trzymamy za was kczuki, z Bartkiem i powodzenia.


Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *