Jak wyglądał pierwszy rok Riotech Data Factory? Dziś opowiem o tym jak wyglądały narodziny firmy. Co miałem, czego nie miałem na początku? Co trzeba było zdobyć, wypracować, stworzyć? Jakie popełniłem błędy?

W pierwszym odcinku (z dwóch) opisuję wszystko co zrobiłem. W kolejnym porozmawiamy o zleceniach, klientach i kursie „Fundament Apache Spark”.

Proszę, oceń ten odcinek i podaj go dalej;-).

Ja nazywam się Marek Czuma. Jestem inżynierem oraz instruktorem Big Data. Jestem również założycielem Riotech Data Factory i Akademii Big Data.

Transkrypcja odcinka

[Transkrypcja automatyczna, mogą pojawić się błędy]

Cześć, witam cię bardzo serdecznie i nawet nie wiesz jak bardzo cieszę się, że ze mną dzisiaj jesteś. To będzie bardzo nietypowy odcinek. Pierwszy taki w tym podkaście. Dlaczego? Rok temu otworzyłem nowy, zupełnie nowe rozdział. Wyobraź sobie, że w 2022 rok wszedłem rezygnując w części etapu, żeby poświęcić się rozwojowi Riotech Data Factory. I to będzie odcinek przede wszystkim, z myślą o tych, którzy chcą rozkręcić coś od zera. Chcą rozkręcić coś, do czego nie ma instrukcji obsługi. To może być biznes, może być jakaś inicjatywa formalna, nieformalna fundacja, obojętnie. Jeżeli chcesz rozkręcić coś od zera, marzysz o tym, ale nie ma do tego instrukcji obsługi. To świetnie. To jest odcinek właśnie dla ciebie. To jest odcinek właśnie o tej drodze, dlatego że zauważyłem, że jest bardzo dużo opowiadań z perspektywy sukcesu o tym, jak wyglądały początki. Jest bardzo wiele osób, które już dużo przeszły i dzielą się z nami tym jak wyglądały ich początki. I to dobrze, ale po latach pracy te początki zawsze są zakrzywione i większości rzeczy nawet nie pamiętamy. Dlatego dzisiaj chciałem opisać swój pierwszy odcinek, który pokonałem z perspektywy kogoś, kto właśnie jest w drodze i to na początku tej drogi. Mam nadzieję, że ta odcinek będzie dla ciebie bardzo, bardzo soczysty. Zapraszam serdecznie. Cześć, witam cię w podkaście Big Data po polsku. Poznajemy tu wspólnie jak działa świat, który jak wiadomo zbudowany jest z danych i rządzony jest przez algorytmy. Jesteś w dobrym miejscu. Jeśli interesują cię technologię, biznes, społeczeństwo, lub pogłębianie swojego potencjału i to wszystko w kontekście danych. Ja nazywam się Marek Czuma, jestem założycielem Riotech Data Factory. W firmie, która pomoże ci zrozumieć Big Data, wymierze technicznym i biznesowym. Nalej do kupka solidną porcję swojej ulubionej kawy, pakuj swoje rzeczy i rusza i ze mną w tą fascynującą przygodę. Na sam początek kilka założeń, ponieważ być może jesteś tu pierwszy raz. Jeżeli tak to bardzo serdecznie ciewitam, mam nadzieję, że będziesz się tu czuć świetnie i że spędzimy ten wieczór. Ja to na przykład przynajmniej wieczorem, że spędzimy go w fantastycznej atmosferze. Natomiast na sam początek trzy założenia. Po pierwsze mam wrażenie, jak sobie przygotowałem swój skrypt. Właśnie bardziej taki konspekt, że będzie dzisiaj troszeczkę dłużej niż zwykle. I to nie jest dowoliznak, dlatego że zwykle planuje sobie gdzieś na 20 minut, a wychodzi 30. Albo już tak leście, jeżeli dzisiaj już teraz widzę, że będzie dość długo to dla pieprzygotu i coś dobrego do picia. Mamy jeszcze to reletycznie zimę, więc ciasteczko korzen będzie w sam raz. I w takim towarzystwie możemy lecić do przodu. Druga rzecz chciałem ci bardzo szybko powiedzieć, może nie wiesz kim jestem, natomiast ja zajmuję się Big Data. Zajmuję się dużymi danymi i o tym właśnie jest ten podcast. Jest o dużych danych i przede wszystkim w kontekście tego, jak jest zbudowany świat, jak my funkcjonujemy pod wpływem danych, pod wpływem algorytmów, ale też trochę obranży. Natomiast ponieważ reletych data faktor, czyli moja raczkojąca spółka, jest spółką filmą do latczo szkoleniową, z naciskiem na szkoleniową, to chcę dzielić się także tymi aspektami. I będzie w tym roku troszkę więcej o tym, w poprzednim, tylko wspominałem, na to miast chcę, żebyś wiedział. Czy wiedziała, że to jest właśnie tym się zajmuje i to robi reletych data faktor, czyli pomagam ludziom zrozumieć Big Data, pomagam filmom zbudować dobry. Współ Big Data, jeżeli tylko masz, to piszcz miał na kontakt na opale Data Factor. Natomiast jeszcze nie było w tym podkaście takiego odcinka, w którym stricte odsłoniałbym kulisy na takie biznesowe. I chciałbym, żeby coś czasu się to pojawiało. Natomiast do tej pory uznawiałem, że nie czas jeszcze i nie miejsce. Obecnie jest czas i jest miejsce pewnie na kolejny rok, w czelpie temat, ale dzisiaj chcę, żeby było bardzo soczyście. No to lecimy. Zaczynamy od tego, jakie były początki i zanim zacząłem z czym ja startowałem. Jeżeli ty startujesz, chcesz wystartować swoją inicjatywą, to dobrze, żebyś wiedziała albo wiedziała, kim jesteś, bo niektóre rzeczy mogło być trochę w domyśle, ale zachęcam cię, wypisz je sobie na kartce. Będzież wiedzieć, jakie masz za sobie. Możemy się żyć, nie masz, możemy się, że masz, mało na koncie, może masz niewielu znajomych, którzy mogły ci pomóc. Ale wypisz sobie to wszystko. Będzież wiedzieć, czarno nabiałem, kim to naprawdę jesteś. I zanim ja zacząłem, zanim zawarłem spółkę, bo realtor i to fakturli ma formę spółki z ograniczone odpedzialnością. Zanim podpisaliśmy ten wieko pomny dokument, razem z moją fantastyczną wspólniczką i biznesową i życiową, bo z moją żoną, przede wszystkim miałem już podstawową. Więcej troszeczkę niż podstawową. Wiedze z Big Data, bo od kilku lat byłem w Blanży i zaczynałem jako samouk ze wsparciem mentora. W postaciemy jego brota, ale zasadniczo jako samouk miałem doświadczenie komercyjne w kilku różnych projektach. I w takich czysto związanych z sektorem prywatnym i z sektorem rządowym, także miałem już pewien ogląd, taki inżynielski, dozadkowo zawsze coś dubałem sam, albo coś takiego bardzo pobocznego, albo coś większego. Między innymi to, mój pierwszy projekt, to był projekt dotyczący analizy Twittera i taki analizator Twittera, to było coś, pierwsze, pierwsze żwówek, które usbudowałem, bożysobaczyć na YouTube jest jeszcze z przedki kłajad, widać na ten temat. Więc wiedzę z Big Data, była wiedza szkoleniowa. I wiedza szkoleniowa, to jest ciekawe akurat bo jak na takich bardzo specyficznych, nie typowych rekolekcjach lata, naprawdę lata temu, bo jeszcze w gimnasium, czy na przełomie gimnasium nie, ale nicą, gimnasium, nicą coś takiego zastanawiałem się, co ja chcę w życiu robić w ogóle, to mnie doszło taka myśl, chcę być nauczycielny, ja chcę uczyć, chcę dzielić się z ludźmi wiedzą, albo umiejętnościami, albo do czymś tym stylu, ale wiedziałem też, że nie kończy chcę być nauczycielny w szkole, taki zwykłej państwowej, nie wiedziałem jeszcze jak to pogodzę. Natomiast od tamtego czasu bardzo mocno się działa ze mną, taka myśl, że chcę się z ludźmi dzielić, chcę ich prowadzić, chcę z nimi razem iść, tak jak tutaj w tym podkaście, na przykład od samego początku podkreślam, że poznajemy razem świat, tutaj ci nie wykładam, ja razem z tobą idę przez świat. I to wiedzesz konień, a w uza czołem już, no o jakiś czas temu, zgłębiać, czy to w formie prezentacji, czy napierw jeszcze zanim trafię, dobrą, że Big Data to były rozmaite miniszkoleń dla kolegów, kodażonek z filmy, w której pracowałem wtedy. Później, jak w szefem do Big Data to też od razu jakoś się do mnie lepiło, teraz to zauważam dopiero, że to się po prostu do mnie lepiło, że zostałem poproszony, żeby poprowadzić takie bardzo fajne, ciekawe szkoleń, które notabene teraz jest jednym z moich korowych usług. Oczywiście w formie dopracowanej, dużo mocniej, zmodelizowanej, natomiast wtedy tak naprawdę dużo się nauczyłem. I ta wiedzesz konień, owa, zaczęła ze mną siedzieć, a tak na serio zacząłem myśleć o tym, jak kurcze nie jestem pewien, czy powinienem o tym tu mówić. To jest pewna osoba, która napisała do mnie, jeżeli słuchasz tego podcastu, to na pewno wiesz, że o tobie mówię, jest to kobieta, która zaproponowała mi szkoleń przez jedną z film takich pośredniczących. I to był moment, w którym ja zobaczyłem, że kurcze nadaje się. Kurtsancji są za dowoleni, ja byłem w stanie przygotować szkolenie w metodyczny sposób, a nie taki adhawk zorganizowem, to tak, że było ciekawe, fajne i wtedy zaczęłem się zastanawiać na serio, a może mogę pójść tu stronę. Także druga koleżanko, serdecznie ci za to dziękuję. To bardzo, bardzo ważny moment w moim życiu. Natomiast ta wiedzasz konieniowa ze mną była. I trzecia rzecz, zanim zacząłem takie trzecie podstawowa rzecz, była taka, że chcę pomóc w rozmieniu Big Data w Polsce, dlatego że tablan, że mnie zafascynowała, zauważyłem, że to jest jedna z najważniejszych branż w ogóle na świecie. Jeżeli mnie wierzy, to przesłuchaj sobie od odcinka numer zero, ja tam to tłumaczę, później pokazuje jeszcze wejdź sobie w kolejne odcinki dotyczące, chociażby wyszukiwarki. Jak bardzo wyszukiwarka zmieniła nasze podejście do edukacji do wszystkiego, ale mam media społecznościowe, mamy imasową manipulację i masową poprawę. W warunków życia to wszystko dzięki operowaniu nadanych, także zrozumiałem, jak ważna jest to branża i zrozumiałem, ponieważ co nie ukrywam, jestem patriotą. Wiedziałem, bardzo mocno było to zakożynione, że chcę, żeby tablanża rozkwiatła w Polsce, żeby rozkwiatła nie tylko na poziomie inżynielskim. Natomiast na tym przede wszystkim. I kwestia finansowa jeszcze nie będę się zagłębiać oczywiście, natomiast chcę tutaj podkreślić, że uważam, że mam dość mądrze, mamy razem z żoną, mamy mądrze poukładane finansy. I to nie było tak, by najmniej, że wszystkie pieniądze położyliśmy w to, żebyśmy mogli pójść spróbować CDFM. I to jest bardzo ważne, a też sam start. Natomiast to, czego nie miałem, czego nie wiedziałem, to jest bardzo ważne. Nie miałem bladego pojęcia, jak pozyskiwać klientów, szczególnie, że to przede mną stali klienti korpolycyjni, to nie byli raczej. Wtedy tak myślałem, nie będę miał do czy nie skłięta mi indywidualnymi, nie miałem pojęcia na czym się skupić. Nie wiedziałem, czy zacząć tworzyć filmy na YouTube, czy zacząć pisać bloga, czy zacząć pisać, jak prowadzić podcast, wiedziałem, że chcę bardzo, prowadzić podcasta. Nie wiedziałem w ogóle w którą stronę pójść, żeby nie robić wszystkiego na raz. Nie miałem pojęcia, jak robić zasięgi, jak osobie pisać, jak osobie mówić, jak mam nagrać video, nie wiedziałem, jak mam stworzyć post na LinkedIn, gdziekolwiek, tak, żeby to było sensowne, żeby chciało się tu uczytać. Po prostu nie wiedziałem tego wszystkiego, i to była wiedza, która powodowała, że ja czułem, ok, mam dla tego pojęcia, jak to może wypalić, chcę bardzo, żeby to wypaliło wszystko, żeby to wypaliło, ale kompletnie miałem pojęcia, jak to zrobić. Ale nie ważne, ważne, że chciałem, tak, więc zabrałem się od razu do roboty, co zrobiłem, i to może ci pomóc, tak sądzę, co zrobiłem przede wszystkim, pierwsze rzeczy opracowałem plan, i to jest coś, co się dzizemnowił już od bardzo, bardzo, bardzo dawno. Opracowałem plan, bo wierzę w podejście metodyczne, wierzę w to, że zły plan jest lepszy niż żaden, i że jeżeli sobie zaplanuję zrobienie, czegokolwiek, i z raju, że jest tego 10%, to będzie to lepsze niż jeżeli bym nie miał w ogóle planu. Co nie znaczy, że to będzie wystarczające, natomiast ja od razu zaplanowałem sobie, i do teraz ten plan mam konkretne etapy, tak jak mi się wydawało, plus kroki, które muszę na tych etapach zrobić, a konkretnie miałem kilka etapów, a kroki rozpisowałem sobie na pierwsze, na dany konkretny etap, na którym byłem. I etap numel tam 0 czy 1, to był etap takiego budowania kompletnych z rębów. Chciałem zrobić tak, żeby mieć strukturę filmy, ale to nie miał być piękne, to nie miałoby się felvelków, natomiast chciałem mieć wszystko, także mógł powiedzieć, że jeżeli przyjdzie do mnie ktoś, jakimś cudem, to ja będę mógł powiedzieć tak, obsłużycie, wie mnie, jak cię obsłuże, i będę wiedział dokładnie, jak to ma wyglądać. I z takim zamiastłem przeprowadzenia od A do Z kogoś zbudowałem podstawową współktury filmę. Na to się składały rzeczy, jak konkretne materiały, na pewno trzeba było mieć mail, a na pewno trzeba było mieć proces, jak prowadzić, poprowadzić klienta, strona internetową bloga. Zaczem zanim zaużę spółkę. I miałem ten kroki, miałem też się do zrobienia, ja wiem, że one były, nie doskonałe, ale one były i one mnie prowadziły. To było coś bardzo ważnego, dlatego że ja wiedziałem dokładnie, co mam zrobić. I ponieważ to nie jest sprint, to jest maraton, trzeba tutaj poświęcić na to kupy czasu, to bardzo łatwo jest zrezygnować nie dlatego, że jestem zmęczony, tylko dlatego, że nie czuję, że cokolwiek idzie do przodu. Nie dlatego, że mi się nie chce, bo mam zły dzień, bo jeżeli oczy się naprawdę marzę, to zakładam, że dyscyplinna i determinacja to jest coś, co ze mną idzie razem, i że jestem w stanie na tym pracować. Ale jeżeli nie mam tego planu, to bardzo szybko mogę stwierdzić, nie, jest za dużo roboty, ja nie wiem, co on robi, nie rozumiem, jest czuję się zagubiony, tak jakbym szedł chciał iść na rysy i była totalna mógłafrzędzie. No nie, sorry, ale nie będę szem, no bez sensu. Jeżeli mam plan, to wiem dokładnie, co zrobić, a jeżeli czuję się bezradny, mam gorszy dzień, nic to, biorę pierwszy możliwy krok, który jest dalej i egzekucja. I to może nie być idealnie osobtymaisowane, to może być dalekie odjedału, ale ten jeden krok na pewno trochę my przybliży. Może się okazać, że zrobię cały etap, a to wszystko nie będzie ciągle gotowe w takim stanie powinno. Ale wtedy zauważy, gdzie są braki i wtedy mogę dalej pójść do przodu. Tu jest dużo pracy, będzie dużo pracy i nie ma się co oszukiwać, że to będzie overnight success. Ale możesz być przekonany, bo przekonana, że realizując swój plan, pasz coś do przodu i mniej więcej widzisz proglas, a to jest bardzo ważne. Zrobię sobie też mniej więcej założenia, przedłem z takimi założeniami, że między innymi po pierwsze większość ruchu chce być organizcznie. Ja się nie zamykałem na płatną promocję, nigdy, zresztą już miałem pewne doświadczenia z płatną promocją wcześniej, nie duże, ale miałem. Ale tutaj pomyślełem sobie mam pewien budżet, będzie na pewno dużo kasy trzeba włożyć różne rzeczy. Jeżeli mam się sprawdzić, to najpierw się chce sprawdzić organizcznie. I inne założenie to ma być rok testów, chociaż to jest założenie, które było bardzo bardzo podskój, ale chce to ma być rok testów, różne rzeczy, będę próbował, że się starał, ale nie muszę tutaj jeszcze mieć filmy, które na gle wystrzeli i podbije wszystkie kontynenty. Natomiast będę testował, żeby później mieć materiał, z którym mogę pracować. Dużo rzeczy nie wypali, może tak, ale może czymś wypali, będę wiedział, co z tym robić. I długo, w halowe podejście, tak jak powiedziałem, to nie jest sprint, może się da, może się tak zrobić, tak że szybko coś wypali i szybko wystrzeli, ale jeżeli nie masz na zwiska, jeżeli nie masz znajomości, jeżeli nie byłeś czy byłaś wcześniej gwiazdą, to jest w ruchem serką, tak dalej, to prawdopodobnie czeka cię długa, mozolna, praca i to wcale nie jest złe, i to wcale nie jest coś nad czym warto było by biedować, bo to jest piękna droga, to jest tylko po prostu strudna, ale jest piękna. Kolejna rzecz, jak już miałem te założenia, miałem plan, to zacząłem się stawać maszyną do nauki, i to jest ekstremalnie ważny, szczególnie się nie masz ogromnych zasobów, a może jeżeli masz ogromny zasoby, to jest tak samo, nie wiem, ale jeżeli nie masz ogromnych zasobów, musisz być jak z cyzorek szwajcarski, jak wiesz, jak wygląda z cyzorek szwajcarski, jest po prostu wszystko tam, i ty też musiała robić wszystko, od pracy operacyjnej przez marketing, posprzedarz, tworzenie system, platformy do sprzedaży, tworzenie infrastrukturów technologii, wszystko trzeba będzie robić grafiki, muzykę, wszystko. I żeby to zrobić, to trzeba było się stać maszyną do nauki, i ja ciągle uważam, że pochłaniam zbyt mało wiedzy, ale na pewno, ten poprzedni rok to jest pochłanianie i znacznie większym tempie niż kiedykolwiek wcześniej. To są kwestie też inżynielskie, będę zaraz mówił o klastrze, ale to naprawdę bardzo dużo rzeczy inżynielskich, które musiałem zrozumieć, to są kwestie szkoleniowe. Jak uczyć? Wreszcie zacząłem, to może się wydawać do środki w istatie, ale ja sobie pomyślałem, kurczę, jeżeli ja mam szkolić profesjonalnie, ja muszę zacząć rozumieć jak działa ludzki mózg, jak mi się uczymy, jakie rzeczy są efektywne, jakie nie trzeba było zacząć odmczytać. I to jest też fajne. Kwestię marketingowe, coś, czego kompletnie nie czuję przyznam szczerze. Nie mam bladajgo pojęcia, jak się buduje zasięgi, nie mam bladajgo pojęcia, co zrobić, jakie magiczne słowo ci powiedzieć, aby napisać, żeby utrzymać twoją motywację do końca do przyczenia końca mojego posta. Natomiast wyszedłem z założenia, że nie jestem skończonymi diotą i mam wrażenie, że jest to dość bezpieczne założenie, a jeżeli tak to znaczy, że niektórych rzeczy mogę się nauczyć i pewnie nie będę nigdy zpecem od marketingu, ale mogę zdecydowanie poprawić swój beznadziejny stan jakim jest zero. I to jest też wiadomość dla ciebie, że nie czujesz kwestii marketingowych, to znaczy, że jesteś w punkcie zero, jeżeli napiszysz post na LinkedIn, tu naprawdę podobnie, on będzie beznadziejny. Jeżeli zrobisz tiktok, to pewnie on będzie beznadziejny. I włożenie minimum wysiłku, albo maksimum, zależy, jak cesz, ale włożenie wysiłku, w to, żeby metodycznie poznać techniki, co zrobić, żeby lepiej funkcjonować w tym zakresie, to po prostu da ci duży skok. Dlatego, że od postu, którego nikt nie polekuje, nikt nie zwróci na niego uwagi i masz 20 wyświetleni w ogóle, bo LinkedIn sam nie zwraca na niego uwagi, do miejsca, w którym masz, nie chociażby, kilkaset, 200, 300 w zasięgu, masz parę reakcji i jakikolwiek skutek tego posta jest, to jest gigantyczna różnica. Chciałem przypomnieć, szczególnie jeśli takie coś powtarzasz w dzień w dzień i po jakimś czasie tu ci się zaczyna składać i mówię, ci musisz stać się maszyną do nauki. Ja się przynajmniej musiałem stać. Konajna rzecz była taka, że musiałem zgrywać podstawowe odbiorców i to jest właśnie te rzeczy marketingowe, to nie przelarzało trochę, bo ja zawsze chciałem robić, ale niekoniecznie tak, żeby musić starać się o tych wszystkich mnyż klientów. Warto było, biznes jest spoko, ale po co ci klienti? Mam zresztą takiego stomatologia, do którego czas mnie zdecydzę muszę chodzić, górze jest bardzo fajnie, ale w sama wizda stomatologa niekoniecznie. On ma takie podejście, a nie jest artystą w swoim fachu, można być artystów w stomatologiem. Natomiast on się strasznie wkurza, że ma przed sobą uszywego człowieka. On by chciał mieć po prostu zęby nad kremiem, może pracować. On się zawsze naprzątoczył się wkurza, że widzi tam kogoś, kto przełyka ślina, albo zaczyna coś sapać, zaczyna coś mówić, mówi, że wszystko byłoby dobrze, gdyby nie będziecie pacjenci. No i więc musiałem zgromadzić podstawowych odbiorców i bardzo szybko zdem sobie sprawę, ja o tym już wiedziałem wcześniej, że muszę mieć odbiorców niezależnych od platformy, niezależnych od mediom jakiegokolwiek. Czy to jest YouTube, czy to jest LinkedIn, czy to jest TikTok, czy to jest Instagram, to jeżeli ja jestem zależny w 100% od tak powiedzmy, bo zależnym to mogę być, a jeżeli w 100% jest ten od platformy zależny, to jestem po prostu niewolnikiem. I moi odbiorcy mogą na pstryknięcie palcem znieknąć, jeżeli alkohorytm przestanie po prostu lubić moje posty, albo ktoś ilęcznie przestanie mnie lubić. Więc wiedziałem, że muszę zbudować sweuliste, męingową swoich odbiorców, swoich potencjalnych klientów, jak to zrobić, no właśnie tu się zacząłem zastanawiać. Ale o tym za chwilkę, natomiast poza tym ruszyłem na serio z LinkedInem, zacząłem stworzyć bloga jako taką bazę. Tak, u mnie to jest taka baza, gdzie jak ty wejdziesz do mnie na bloga, no bloga dla tej tej te faktory, to jest taki hub, łączący, wszystko to co się dzieje na związku z reaktor tej tej te faktory. Po prostu, jakby jest strona LDF-u i tam znajdziesz to, jak co diawę w ogóle, sobie reprezentuję, czym nie jest LDF, jakie są opinii klientów, jakie jest oferta i tak dalej. Natomiast na blogu znajdziesz wszystkie aktualne jakieś wydarzenia, wypowiedzi, wideo, podkaz, artykuły blogowe, tego typu rzeczy. Czyli to jest taki hub, łączący, wszystkie aktywności. I YouTube się pojawił też, później zaczął się pojawiać, natomiast pojawił się bardzo mi się spodobał, uważam, że chociaż tam, wchodzi subskrypcji, to jest na razie nie jest bardzo to rozwinięte. Natomiast zacząłem, tak jak powiedziałem, zacząłem stawać się maszyną do nauki, więc jedna z pierwszych rzeczy zacząłem szukać co zrobić, żeby działać z YouTube’em. I tam jedna rzecz bardzo mnie uderzyła ich ce, żebyś to teraz usłyszała, bo usłyszała. Nie musisz mieć bardzo dużych zasięgów na YouTube. Nie musisz mieć milionów subskrypentów, tysięcy subskrypentów, żeby zacząć z tym poważnie działać, żeby zacząć sprzedawać. Oczywiście inwiencej tym lepiej, ale jeżeli tworzysz bardzo dobry content, jeżeli tworzysz wideo, które dają wartość, to jest bardzo ważne. To jest najważniejsze. Nie musisz tworzyć widowiskowych materiałów, no chyba, że masz taką branżę akurat, masz repel tarzę podróżnicze albo coś takiego, to wypadałoby. Natomiast może być tak, że chcesz przedstawić ludziom swój branży albo cokolwiek innego i nie musisz mieć bardzo widowiskowych materiałów. Najważniejsze rzeczy, niech to wideo pomoże komuś. Ktoś przychodzi w konkretnym celu, jeżeli nie jesteś znany albo znana, to najprawdopodobniej nie przychodzi tam obejrzeć ciebie. I przychodzi tam, bo chcę żeby pomógł i je je mógł rozwiązać jakiś problem, więc rozwią, tylko taki sposób, jak tylko najlepiej umiesz. Jeżeli zgromadzisz 10-280 osób, to może się okazać, że ktoś z nich będzie zainteresowany, żeby wejść dalej na listę chociażby męlingową, albo żeby kupić coś od ciebie. I wcale to nie jest absoldane i już teraz widzę, że są na razie pojedyncze, ale przy tych zasięgach są osoby, które już stały się moimi klientami. To jest naprawdę fantastyczne uczucie. To jest uczucie znacznie lepsze, kiedy wystają fakturę za coś takiego niż nawet jeżeli wystawiam wielokrotnie większą fakturę na etacie. A te leczeje te. Więc to jest taka jedna z lekcji, którą koniecznie chcę ci sprzedać. Nie bój się, nie obawiaj się, tak będą na początku małe zasięgi dromne wyświetlenia, rób swoje po prostu i pomaga ich ludziom. To jest najważniejsze. Ale wróciła do tego niu sletera, zastanawiałem się jak mam przyciągnąć ludzi. Oczywiście nie zapraszając ich do tego, żeby śledzili to co umnie się dzieje. To też, ale to jest zasadniczo mało atrakcyjne. Jeżeli nikt nie nie jest, a ja mówię mu jak się zapiszę, to będziesz wiedzieć, co będę robił w tym tygodniu, to niewielka szansa, że ktoś się zainteresuje. W związku z tym pomyślałem, w ramżabieg dejta jest naprawdę mało znana w Polsce. Co zrobić, żeby była bardziej znana ludziom dla ludzi, którzy chcą to poznać. Wiedzą, usłyszę i o tym, i chcą mówię, ok, dobra, daj mi coś więcej, chcę się wgłyść temat, troszeczkę. Pomyślałem, że napiszę Ebuka, a wiem, że to jest dość stampowe podejście, natomiast tak naprawdę wcale nie, dlatego że Ebuki, które zachęcają do subskrypcji, to są Ebuki, które najczęściej są po prostu materiałami, bardzo często są materiałami promocyjnymi i nic poza tym. Pierwsze pobiera, szebuka niby, a oś ukazuje się, że tam jest 15 stron, np. z czego większość to są grafiki, jest kilka jakieś wskazówek i 5 produktów dodatkowych. I ok, ja nie mam nic do tego, bo jak ktoś mi daje za darmu coś takiego, nie mogę nie mam prawa oczekiwać, że tam zdanie wiadomo jak u wartość, już tu było nie uczciwe. To jest ja pomyślałem i ja dam wartość, pomyślałem sobie tak, zrobię 40 stron, minimum, no to, nie pomyślałem, będzie 30-40, może, więcej, to będzie konkret, nie będę robił właśnie tego, to będzie naprawdę konkretne, to 40 stron, nie tak, żeby ktoś otworzył i mógł sobie to przeczytać, wiedział potem z różnych stronach, wygląda Big Data, prawie mi się udało. Kończące Buka miałem tych stron 100-400, prawie 100-400, i kiedy go pisałem pomyślałem sobie, może mógł go sprzedać, dlaczego ja ogłosiłem, że dam to za darmu, czym nie kompletnie powaliło, tworzę to kolejny tydzień, siedzę nad tym, sleczę nad tym, sam zdobyłam mnóstwo wiedzy, dlaczego ja to zdaję za darmu, a później pomyślałem, jeżeli tak myślisz, to znaczy, że to jest naprawdę dobry ebok, i to jest naprawdę dobry towar, dlatego zakońcie, po prostu masz morsczystym sumieniem, zachęcać, żeby ludzie czytają twoją newsletter, dając im ebokaw zamion, nie koniecznie w zamion, bo samoczytają niósletera też daje dużo wartość, ale właśnie ten ebok to jest jedyny taki polski ebokobik data, i on naprawdę z pięciu, chyba jeśli ja mnóstwo pamiętam, z pięciu różnych stron podchodzi do branży. Poza tym naprawdę bardzo dużo wiedzy z to, byłem przy okazji tego eboka, z tym się wiąże naprawdę z poróżnych historii, po prostu po ród drugiego syna się odbywał w trakcie, gdzie ja z tym pierwszym synem opiekując się nim czekałem na jakiekolwiek informacje z reszpitala i jednocześnie pisałem tego ebokobik. Wydajełem się w międzyczasie, że wojna wybuchła za naszą wschodnią granicu, no generalnie ebokowi towarzyszyły dość na głowę wydarzenia i solidne emocje. Natomiast odbiór nie był spektakularny, natomiast był pozytywny, jeżeli ktoś mi mówił, co się o eboku, to zawsze mówił pozytywnie. Dodatkowo i że się dobrze czyta lekko przyjemnie jak książkę, jak ubieczajową nawet i że jest merturycznie wypasiony, udało mi się nawet pozyskać kolega. O tym nie wspomniałem, także Olaf propzy udało nam się zrobić coś naprawdę fajnego. Olaf pisał o IoT, bardzo polecam, bardzo fajny pod rozdział. I ebok sprawił, że Niuseletek po woltku zaczął puchnąć i do teraz nie ma dużo subskrymentów, według mnie, natomiast tak jak przez wiele, wiele, wiele, wiele tygodni nie mogłem wyjść poza kilku dosłownie, bo nic nie oferowałem załem, tak naprawdę. Tak pomyślałem sobie do końca roku, dosetki do bija i udało się nawet z pewnym naddatkiem, bo kończyłem rok jeśli to już pamiętam około 110 osób. Dzisiaj już stuję na stu coś, co się z tym struł. I ci ludzie spływali naprawdę po wolódku i do tego też się przyzwyczaj. Nie będzie raczej takiego czegoś, że napiszesz post i nagle się okarza, że twoja skrzynka puchnia tak jak w tych wszystkich obowieściach, ale to nie jest źle, bo kiedy napiszesz post, jeden, drugi, trzeci wejdąci z nich dwie osoby. Napisz kolejny 10 postów wejdą kolejne dwie. Z następnego posta wejdą trzy z kolejnych pięciu nic, później znowu dwie to się okazuje już, że masz tych odbiorców i oni rosną i jest super. Także z powolutku, nie spierzcie, rób, ciągu, z wiołrobotę i nie licz na uwarnaj tekses. I tu dochodzimy do chyba jednej z przyjemniejszych rzeczy, tego roku dla mnie osobiście. Czyli to miejsce, które stworzyłem, które możemy tutaj się spotkać. Chodzi oczywiście o podkaz big date po polsku. To jest moje miejsce przyznam szczerze. Chociaż publikuje tu las na twartygodnie, coś wrodę, znaczy co drugą środę, to ja się czuję tu świetnie. I wiem, że brakuje jeszcze sporo do perfekcji, ale ja się czuję świetnie po prostu, bo mogę stworzyć format, w którym ty możesz mnie posłuchać i nie muszę walczyć o każdą milisekundę twojej uwagi. Jeżeli właśnie jedziesz autem albo sprzątasz mieszkanie albo zmięwasz naczynia, to prawdopodobnie jest ci to kompletnie obojętne, czy ja tutaj się zrobi jakąś drobną półnoukę, czy może wejdę w degresję oczywiście bez przesady. Możemy sobie w cudzysłowie porozmawiać nieco długłębniej, nieco spokojniej. I to jest coś, co jest dla mnie bezcennie, szczególnie w dzisiejszej erze, gdzie wszystko musi być skultowe, wszystko musi być szybkie i wszystko musi być pozbawione jakiekolwiek głębi. I to było moje marzenie, żeby zbudować coś takiego. Ja uwielbiam ten format od jakiś półtarołku może? Coś tym stylu jestem zafascynowany, mówiłam swoich bardzo fajnych, ulubionych podkastelów, którzy mi dają już teraz dużo wartości i pomyślałem, że sam też chce stworzyć takie miejsce. I co? Pierwszy minikami, ilmiolowe, za nami też, bo pierwszy 10 odcinków jest już za nami. 10 odcinków, czyli 5 miesięcy, tak, od pół roku. Publikuję pamiętam, kiedy publikowałem jeszcze nią sleter i publikowałem te dwa odcinki właściwie, jadąc nad morze. Jajałem nad morze i publikowałem nią sleter i ten podka stciągę się dzieł w mojej głowie. Podkaście mamy bardzo, bardzo fajne logo. Ja sam zaprojektowałem na początku. Okazało się, że już było tak, że często kiedy projektuję logo, że nie powinienem raczej tego pokazywać światło, nas na szczęście. Moja żona wzięła się za to i nawet wykorzystała trochę mój pomysł. Natomiast zmieniłało na taki, który uda się spojrzeć. No tabernę w tym loko ukryta jest taka drobna informacja, jak się przyjrzyżysz i włożysz, minimum wysiłku to powodzenia. Tak czy się jak patrzę właśnie na to logo, uwielbiam je i wiem, że kiedy zbuduję sobie kiedyś dom z piwnicą, to w tej piwnicy zrobimy taką ścianę właśnie, jak jest w tym na tym loko i tam sobie będziemy siadać razem z moją żoną. To będzie taka ścianka podkastowa. Koniecznie bez dyskusyjnie. I tu po volutku, po volutku, dochodzimy do końca tych rzeczy, które zrobiłem, ale nie do końca pod kastą. Więc kolejna rzecz, o których chciałem ci powiedzieć, to klastel szkoleniowy, dlatego że te wszystkie rzeczy, które tu wymieniłem, jakoś się wiązały albo z organizacją albo z marketingiem, natomiast żeby to wszystko rozbuchać, to jeszcze w pierwszym etapie. W tym albo zerowym stworzyłem coś takiego, coś nazywam klastrem szkoleniowym. Jeżeli nie jesteś zapądź raz Big Data, to tutaj pracujemy na czymś, to nazywam klaster, czyli taki zestaw komputerów, które razem ze sobą funkcjonują. Polecam odcinek numer Jadam Big Data, bo po skutam tu maczyłem to szerzej. I po prostu infrastruktura technologiczna, tak, na czym trzeba się szkolić. Ja taki klaster, pomyślałem, kurczę trzeba zrobić, żeby te warunki szkolenia, żeby one były prawie takie, jak później człowiek będziemy w projekcie komercyjnym, żeby kursanci nie szkolili się, tak jak my się uczymy na studiach, albo w szkoleni, czyli w takim dziwnym wejzolowanym środowisku, czy tylko żeby to środowisko było jak najbardziej. Przygotowujące do późniejżej pracy i stworzyłem taki klaster szkoleniowym siedzip chmurze i kursanci po prostu mają prawdziwą maszynę, skręł pracują prawdziwe technologie i to jest później doświadczenie, które naprawdę bardzo dużo daje. Do tego trzeba było zbudować jeszcze materiałę, rozmaite, edukacyjne, rozpisałem systemy procesy, to jest bardzo ważne, rozpisałem procesy jak na przykład tworzyć konkretne szkolenie, jakie układać, żeby to były krocki, po prostu przychodzi klienta, ja pokazuje mu krocuszki. I nie pokazuje procesu, tylko pokazuje mu, co będzie, jak można to zmienić, zmodyfikować, ja wiem dokładnie skąd wziąć konkretne rzeczy i co ważniejsze, jeżeli jest taka opcja, że ktoś inny będzie, robi u szkolenie, zamiast mnie, jakieś drobne, jeszcze nie te większe. To nie jest długi czas, żeby go wdrożyć, zresztą miałam sytuację, gdzie podnajmowałem kolega i poświęciłem do słonie chyba 2 godziny, żeby przekazać mu jak takie szkolenie przeprowadzili się, później się przygotował, w swoim zakresie też nie trzeba było bardzo długo się przygotowywać i poprowadził szkolenie i bardzo dobrze wyszkolił ludzi, także te procesy zdały gzami. I tu dochodzimy do momentu, w którym te wszystkie działania, no nie wszystkie bone, wyminiłem tu mniej więcej to co robiłem takiego przygotowa, w czego przez cały rok, natomiast spora część z nich zaczęła odgrywać pierwszy role już w akcji w boju, dlatego że pojawiły się pierwsze duże zlecenia. I tutaj niestety musimy skończyć, muszę przerwać, dlatego że jest jeszcze drugi odcinek, po prostu nagrałem tak dużo materiału, że będzie na kolejny odcinek, który opublikuje za tydzień. Za tydzień, nie za dwa, tak jak zwykle, tylko za tydzień, także jeżeli tylko możesz to proszę ocenić teraz ten podcast, ten odcinek w tym mediom w jakim słuchasz, jeżeli to jest spoty fajna spotyfe, jeżeli na YouTube klikni łapkę w górę, subskrybuj cokolwiek, daj znać, czyć się podobało, pierwszy taki odcinek, gdzie na tyle mocno się odsłoniłem, więc ciekawy jestem co też ty o tym sądzisz. I chciałem zaprosić cię do niustletera, prowadzenie Slater, Riot eggda i ta faktory, gdzie nie tylko dowiesz się co ostatnio nowego, nie tylko dostanie, że odpowiednie zniszki, bo zawsze wszyscy są, i subskrybędzie są straktywani plurtytowo i w sposób uprzywiojewany, ale też niemal co tydzień, niemal co każdy niustleter wysyłam dwie sekcje. Jedna to jest sekcja rozwojowa, jaką że zajmujemy się szkolniami i rozwojem, więc sekcja rozwojowa, tylko jak lepiej wykorzystywać czas, jak lepiej się szkoić oczywiście głównie w kontekście Big Data i sekcja techniczna, więc jeżeli interesującie technikalia, sądzę, że w większości na poziomie takim dość podstawowym, ale na pewno czasami też będą się zdarzać coraz częściej te wysoko już na wydyższym poziomie, to też jest taka sekcja. Co tydzień, co środę, nowy odcinek niustletera do tego, serdecznie zapraszam. W drugim odcinku z tej serii, powiedzmy tak, mikro serii, opowiem opinią za więcej, będzie o tym, jak wyglądały z lecenia, opowiem o tym, jak wyglądał moment, w którym dowiedziałem się, że Riot eggda i ta faktory może wylądować nad nie, właśnie podczas. Od powierzchniu opowiem więcej o tym, jak zacząłem podchodzić do tematu pozyskiwania klientów oraz o wydanym niedawno kursie. Kursie z apaczki spark, który jeszcze tylko do końca stycznia jest, w sprzedarszy, także zapraszam bardzo serdecznie nazywa się Fundament Apache Spark, a pod koniec przyszłego odcinka opowiem ci właśnie o nim, jak to wszystko było, że zdecydowałem się go płynę. Zobiegować i co mi to dało. Oraz na koniec przedstawię lekcje, takie już konkretne wyłyskane i moje plany na nowy rok, z którym, z którym mam nadzieję, że będziesz zainteresowany, czy zainteresowana. A teraz dziękuję ci bardzo za to, a to dość sporo czasu, które tutaj spędziliśmy. Bardzo ci za to dziękuję, że ci udanego dnia, że ci powodzenia w tym nowym roku. Trzymaj się do zobaczenia i na razie.


Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *